Doorgaan naar artikel

Tesco wil 300% meer plantaardig ‘vlees’ verkopen

Klant bij vleeswarenvak in Tesco-winkel. Om de zichtbaarheid te vergroten gaat de supermarkt de vleesvervangers naast echt vlees leggen. - Foto: ANP/REX by Shutterstock

Klant bij vleeswarenvak in Tesco-winkel. Om de zichtbaarheid te vergroten gaat de supermarkt de vleesvervangers naast echt vlees leggen. - Foto: ANP/REX by Shutterstock

De Britse supermarktketen Tesco wil de verkopen van plantaardige vleesalternatieven tegen 2025 met 300% opvoeren. Dat past in het samen met het World Wildlife Fund (WWF) nagestreefde doel om de gevolgen van de voedselproductie voor het milieu te halveren.

Het grootste supermarktbedrijf van het Verenigd Koninkrijk gaat plantaardig ‘vlees’ introduceren en uitbreiden in alle winkels en bij een reeks verschillende productcategorieën zoals kant-en-klaarmaaltijden, gepaneerde vleesproducten, worstjes en hamburgers, quiches en party-food. Om de zichtbaarheid te verhogen worden die vlees-alternatieven ook steeds naast de echte vleesproducten in het vak gelegd.

Vleesalternatieven betaalbaarder maken

Verder zal Tesco blijven investeren in het goedkoper maken van de vleesalternatieven ‘zodat betaalbaarheid geen barrière vormt om ze te kopen’. Samen met de betrokken leveranciers gaat Tesco nog meer werken aan innovaties om die aan zijn klanten voor te kunnen zetten.

Tesco zal voortaan de omzet aan plantaardige proteïnes publiceren als percentage van de totale proteïne-verkopen om zo de vooruitgang te meten en aan te kunnen tonen. “Wij hopen dat dat andere spelers in de food-industrie ertoe aanzet om hetzelfde te doen.”

Oproep tot transparantie over verduurzaming

“De voedselproductie, met name vlees en zuivel, heeft een grote invloed op kostbare leefomgevingen zoals de Amazone en Cerrado-regio’s in Brazilië, en wordt ook erkend als belangrijke bijdrager aan de klimaatverandering. Tesco en het WWF roepen andere voedingsbedrijven op om de transparantie rond duurzaamheidszaken op te voeren.

“We kunnen de veranderingen die noodzakelijk zijn voor een werkelijk duurzaam voedingssysteem niet alleen realiseren dus roepen we de hele sector op om zijn rol te spelen,” aldus de Britse supermarkt.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin