Doorgaan naar artikel

The Green House: eyecatcher van Floriade

De wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade in Almere opende deze week de deuren.

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
De Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade wordt sinds 1960 één keer per 10 jaar in een Nederlandse plaats gehouden. De Floriade is de opvolger van de Floratentoonstellingen. Foto: ANP premium

De Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade wordt sinds 1960 één keer per 10 jaar in een Nederlandse plaats gehouden. De Floriade is de opvolger van de Floratentoonstellingen. Foto: ANP

De wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade in Almere opende deze week de deuren. In een hypermoderne kas laat de Nederlandse tuinbouw daar zien waar de sector nu en in de toekomst toe in staat is. Bezoekers kunnen op anderhalf tot soms vier meter hoogte zien hoe op duurzame en innovatieve wijze aardbeien en paprika’s worden geteeld. “Een architectonisch hoogstandje”, zegt Maurice Wubben, kasmanager van de The Green House.

Waar een jaar geleden nog een zandvlakte lag, staat nu het indrukwekkendste gebouw van de Floriade: The Green House. In de kas komen beleving, boodschap en hightech samen. Voor tuinbouwbegrippen is The Green House een kleine kas; slechts één hectare groot. Maar daarna houdt het dan ook op met de bescheidenheid. Want met 14 meter hoog, 108 verschillende soorten en maten glas, een auditorium, een businesslounge, een groenterestaurant, een teeltruimte met vier demonstratiegewassen en -systemen, een boardwalk op anderhalf tot soms 4 meter hoog, robots, rondvliegende drones en andere hightech snufjes is de kas een indrukwekkend complex. “Een architectonisch hoogstandje”, noemt Maurice Wubben, kasmanager van de The Green House en kwartiermaker groenten & fruit bij de Floriade.

Groenten en fruit spelen deze editie een grote rol

Op donderdag 14 april openden in Almere de poorten van de Floriade Expo 2022, de zevende editie van de tienjaarlijkse wereldtuinbouwtentoonstelling. “Het evenement is van oudsher vooral gericht op bloemen en planten, maar groenten en fruit spelen deze editie een grote rol,” vertelt Wubben. Het mega-event is het visitekaartje voor de Nederlandse tuinbouw: zo’n 120 partijen (waaronder een aantal uit het buitenland) zullen hier hun producten, technieken en diensten presenteren aan een miljoenenpubliek uit binnen- en buitenland. Dat kan in de kas onder andere zien welke duurzame en hightech oplossingen de branche heeft ontwikkeld voor de snelgroeiende wereldsteden.

Twee miljoen bezoekers

Kasmanager Maurice Wubben bij de paprika's in The Green House. Foto: Cor Salverius
Kasmanager Maurice Wubben bij de paprika’s in The Green House. Foto: Cor Salverius

“We verwachten zo’n twee miljoen bezoekers de komende zes maanden, waarvan circa 68% uit Nederland. Daarnaast zullen zo’n 300.000 vakbezoekers uit de tuinbouw langskomen”, zegt Wubben. Hij is al decennia actief in de tuinbouw, in het verleden onder andere bij Rijk Zwaan en Koppert Biological Systems. Altijd in een communicatierol, wat hem de bijnaam ‘verhalenverteller van de tuinbouwsector’ opleverde. Wubben is aangesteld als kasmanager van The Green House (met Dirk Warmerdam als vervanger), het grootste gebouw op het Floriadeterrein. Al ruim een half jaar houdt hij zich bezig met de bouw, inrichting, personeel, teelten, looproutes en tentoonstellingen – kortom: met zo’n beetje alles wat komt kijken bij het optuigen van de kas en het bijbehorende event.

Green Love

De meeste ruimte van het 170-meter lange complex is gereserveerd voor wat Wubben ‘de belevingskas’ noemt. Daar kunnen bezoekers zich verwonderen over de variatie aan groenten en fruit – van aardappel tot exotische producten zoals kaki. “Elke week staat een ander product centraal. We beginnen met radijs, daarna volgen onder andere bietjes, sla en tomaat. Mensen kunnen de producten proeven, vragen stellen en allerlei info krijgen, bijvoorbeeld over de teeltmethodes. We willen bezoekers hier niet alleen laten ervaren, maar ook duidelijk maken wat de producten betekenen voor een gezonde leefstijl, kwartjes laten vallen. Dat doen we onder de titel Green Love, die term zie je hier overal terugkomen. Verder worden hier proeverijen, kookwedstrijden en de competitie ‘de Lekkerste Tomaat van Nederland’ georganiseerd, en worden bezoekers uitgedaagd na te denken over hun voedselidentiteit. Ook kunnen ze in gesprek met mensen van onze businesspartner Albert Heijn over biodiversiteit, voedselverspilling, duurzame verpakkingen – onderwerpen waar consumenten zich druk over maken.”

Frankenstein-voedsel

Zelf heeft Wubben het meest uitgekeken naar het technical innovation center, het gedeelte in The Green House waar innovatieve partijen hun nieuwste hightech snufjes presenteren. Eén van de blikvangers daar is de vertical farm. Daarin worden in meerlagenteelt onder ledverlichting op duurzame wijze verschillende soorten cress geteeld, zaailingen van planten die heel vroeg worden geoogst. Volledig afgesloten, dus geen kans op plaaginsecten en luizen. Frankenstein-voedsel, dacht Wubben toen hij voor het eerst las over sla die groeit zonder één zonnestraal te zien. “Maar de nieuwe generatie is hier helemaal niet alarmistisch over. Voor veel gewassen kan dit realiteit worden, op termijn ook voor bijvoorbeeld laagblijvende tomaten. Deze manier van telen is voor metropolen heel kansrijk. En het leuke hier is: bezoekers kunnen aan een robot de opdracht geven een bakje cress te selecteren. Dat kunnen ze meenemen naar het restaurant, om het over hun gerecht te doen.”

Bezoekers kunnen aan een robot de opdracht geven een bakje cress te selecteren

Andere partijen die hun innovaties in deze hoek van de kas laten zien, zijn onder andere Priva met de volautomatische bladsnijrobot voor de tomatenteelt, en Physee dat een nieuw soort coating op glas presenteert. Wubben: “Daardoor wordt het glas diffuser verspreid over de kas, komt er meer licht binnen en heb je dus meer groei.” Ook Blue Radix, een bedrijf dat kunstmatige intelligentie implementeert in de kas, presenteert de nieuwste ontwikkelingen: “Software die het mogelijk maakt om bij wijze van spreken vanaf je vakantieadres de klimaatomstandigheden, voeding en watertoevoer in de kas te regelen.”

Energieprijzen

Hoewel deze technieken voor de meeste bezoekers futuristisch zullen aandoen, hebben veel telers en kwekers ze waarschijnlijk al eens voorbij zien komen. De professionele bezoekers komen hier volgens Wubben vooral om symposia bij te wonen, te kijken welke leveranciers de lampen en zaden hebben geleverd, te netwerken en bij te kletsen met collega’s. Het onderwerp dat daarbij zeker aan bod komt, is de torenhoge energieprijzen. “In deze kas wordt geteeld op biopropaangas. Maar veel telers zitten natuurlijk vast aan hun eigen gasafspraken; we bieden hier geen oplossingen voor hun acute problemen. Ik verwacht dat het op termijn mogelijk wordt om licht op het kasdek om te zetten in energie. Voor de glastuinbouw zou dat een ideaal zijn; hopelijk zien we daar meer van op de volgende Floriade.”

Teeltgedeelte

Een ander belangrijk onderdeel van The Green House, is het teeltgedeelte. Vanaf de boardwalk kunnen bezoekers op anderhalf tot soms vier meter hoogte zien hoe daar op duurzame en innovatieve wijze aardbei, paprika en bloemen als gerbera en potanthurium geteeld worden – vakbezoekers hebben direct toegang tot dit deel. “De watervoorziening met een zuinig eb-en-vloedsysteem, ledverlichting, mest- en voedselvoorziening, en verwarming worden aangestuurd door de computer. Die zorgt ervoor dat er nauwelijks wordt verspild. De planten groeien in goten, in een substraat van een soort steenwol. De hoogte van die goten kan automatisch worden aangepast, heel ergonomisch verantwoord dus.”

Motten vangen met drones

Bij de bloemen kunnen bezoekers zien hoe drones met camera’s worden ingezet om met hun propellers motten te vangen, een techniek die ook bij de voedingstuinbouw wordt gebruikt. Camera’s volgen in de kassen ook de groei van de gewassen, vertelt Wubben: “Telers worden steeds meer IT-specialisten die hun gewassen laten groeien op basis van gegevens in hun computer. Datagedreven glastuinbouw is de nieuwe werkelijkheid.”

Wubben hoopt dat straks na de Floriade de kas een functie kan blijven vervullen. “Dat gevoel begint hier breed te leven. Een half jaar geleden was dit een braakliggend terrein, nu staat hier een hypermoderne kas. Die kunnen we toch straks niet afbreken?”

Snel delen

Image
Janneke Vermeulen

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin