Doorgaan naar artikel

Toekomst is diverser voor foodbedrijven en retailers

Foodbedrijven en retailers willen weten hoe het kopen, koken en consumeren van eten verandert.

Geüpdatet op:
Column
Food
Image

Foodbedrijven en retailers willen weten hoe het kopen, koken en consumeren van eten verandert.

Hoe ziet de toekomst eruit en hoe daarop te anticiperen? Dat is de vraag waarmee opdrachtgevers zich richten tot mijn bureau Food By Design. Foodbedrijven en retailers willen weten hoe het kopen, koken en consumeren van eten verandert. Drie thema’s staan centraal in die toekomst. De landbouw en de voedingssector worden schoner, minder dierlijk en biodiverser. Ik ben vooral getriggerd door het streven naar meer diversiteit.

Op dit moment wordt in 75% van onze caloriebehoefte voorzien door twaalf gewassen en vijf diersoorten, volgens wereldvoedselorganisatie FAO. Gedreven door schaalgrootte en efficiency zijn we hiernaartoe gegroeid. Onze individuele gezondheid en die van de planeet gedijen echter bij meer diversiteit. Bovendien is dat ook gezond voor menig bedrijf.

Zoeken naar onderscheidend vermogen

Als ontwerper werd mij al jong geleerd om altijd op zoek te gaan naar onderscheidend vermogen. Want anders wordt het een prijsgevecht en worden de marges heel dun. Met verwondering zie ik dat veel boeren zich die weg hebben laten inlokken. Heel veel van hetzelfde produceren voor een wereldmarkt, waar zij zelf niet meer de prijs kunnen bepalen. Hun product is een commodity geworden en daarmee een speelbal van de wereldhandel.

Juist in Nederland waar de oppervlakten klein zijn, geloof ik dat boeren en voedingsmiddelenproducenten actiever kunnen inzetten op diversiteit en uniciteit voor meer onderscheid en een hogere marge. Naar gewassen en diersoorten die net even anders zijn. Anders in smaak, nutritionele waarden, uiterlijk en de wijze waarop ze worden geproduceerd. Meerwaarde boven volume. Producenten kunnen op hun beurt meer specifieke en bijzondere grondstoffen inkopen, en daarmee verschil maken.

Ga op zoek naar meer diversiteit en nieuwe businessmodellen die dat ondersteunen

Coöperatie Graanrepubliek

Een inspirerend voorbeeld vind ik de Graanrepubliek. Een coöperatie van Groningse boeren en producenten die met verschillende oude en nieuw graanrassen experimenteert. En in een graansmaaklaboratorium de diversiteit in granen verwerkt tot bieren, jenevers, brood en pasta.

Het past in deze tijd om niet alleen te streven naar groot, groter, grootst. Dus boeren: ga op zoek naar meer diversiteit en nieuwe businessmodellen die dat ondersteunen. Makkelijk is het niet. Er is creativiteit, lef en ondernemerschap voor nodig. Maar daar zijn wij Nederlanders altijd goed in geweest. Het zal een weg van zoeken, experimenteren, leren en spelen zijn. Zoals innovatie altijd is.

Als Nederland kunnen wij een leidende rol pakken in deze revolutie naar meer diversiteit. Daarmee ontstaat een nieuwe generatie boerenhelden die meer gezondheid weten te creëren. Gezondheid voor mensen, planeet en bedrijven.

Snel delen

Image
Marielle Bordewijk

food designer, trendwatcher en oprichter van Food By Design

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin