Toenemende belangstelling voor wild rechtstreeks van de jager

13-06 | |
Vooral de mogelijkheid om wild uit eigen streek af te nemen, spreekt de consument bijzonder aan. Foto: Canva
Vooral de mogelijkheid om wild uit eigen streek af te nemen, spreekt de consument bijzonder aan. Foto: Canva

Het eten van wild wordt in Nederland steeds populairder, merkt de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.

Daarbij kopen steeds meer consumenten wild rechtstreeks bij de jager. Vooral de mogelijkheid om wild uit eigen streek af te nemen, spreekt hen bijzonder aan. Uit onderzoek naar de publieke opinie van de Nederlanders over jacht en jagen blijkt dat meer dan 60% van de Nederlanders voorstander is van duurzame benutting van wild. In 2012 was dat nog maar 36%. “Anno 2022 zijn consumenten veel bewuster bezig met waar hun voeding vandaan komt”, vertelt Elsemieke Ruifrok, woordvoerster van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.

Het eten van wild sluit daar volgens haar uitstekend bij aan. “Steeds vaker krijgen wij de vraag of er jagers zijn van wie er rechtstreeks wild kan worden afgenomen.” Deze mogelijkheid is er zeker, benadrukt ze. “Naast de commerciële verkooppunten zoals poeliers en boerderijwinkels kan ook de jager kleine hoeveelheden wild delen. Hiervoor bieden wij ‘Wild op de Kaart’, een digitale kaart van Nederland waarop te zien is waar je in Nederland wild kan kopen en wild kan eten.’”

Jachtopleiding in trek

Het bemachtigen van ‘je eigen stukje vlees’ is een van de redenen waarom mensen graag de jachtcursus willen volgen, aldus Ruifrok. Stichting Jachtopleidingen Nederland (SJN) biedt hiervoor een jachtopleiding aan. Deze opleiding begint in november en bood de afgelopen jaren plaats aan gemiddeld 900 cursisten. Met meer dan 1.150 cursisten was de opleiding afgelopen jaar volledig volgeboekt. Het percentage jongeren onder de 36 jaar dat de jachtopleiding volgt, is de afgelopen jaren licht gestegen van 337 in 2004-2005 naar precies 625 jongeren het afgelopen seizoen. Het percentage vrouwelijke cursisten is ook licht toegenomen van 13 naar 15%.

Interesse voor jagen geeft aan dat deze generatie blijvend verantwoordelijkheid neemt voor de eigen impact op onze leefomgeving

De cijfers laten een trend zien, zegt Andreas Dijkhuis namens de Stichting Jachtexamens. “De interesse voor jagen geeft aan dat deze generatie blijvend verantwoordelijkheid neemt voor de eigen impact op onze leefomgeving. Ik zie jagers de verbinding maken met duurzaamheid, natuur, landbouw en eerlijk vlees. En tussen platteland en stad. Prachtig!”

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Noordzij
Wendy Noordzij Freelance redacteur
Meer over


Beheer