In coronajaar 2020 is de Europese tomatenmarkt met 11,3% gegroeid. Met name kleinere tomatentypes en pruimtomaten deden het extra goed.
Dat blijkt uit data van zowel retailers als marktonderzoekers die dinsdag 16 maart zijn gepresenteerd op het Global Tomato Congress. “De laatste tien maanden hebben onze klanten thuis ontdekt dat iets nieuws proberen niet zo eng is als ze misschien wel dachten”, zegt inkoper Sam Warren van de Britse supermarkt Sainsbury’s. “We hebben de marktontwikkeling die normaal 5 jaar duurt in 1 jaar zien plaatsvinden.”
Warren constateert dat er qua volume in de winkels van Sainsbury’s vooral veel meer snacktomaatjes zijn gekocht en in grotere verpakkingen dan tot nu toe gebruikelijk. “Mensen waren meer thuis, aan het werk, met de kinderen ook thuis en hebben blijkbaar de hele dag zitten snacken.” Ook het vaker thuis koken gaf een boost aan de verkoop van andere dan de standaard trostomaten.
In heel Europa zijn in 1,1 miljoen extra huishoudens tomaten gaan kopen, aldus Davide Perotto van marktonderzoeksplatform Europanel. De tomatenmarkt groeide in 2020 met € 646 miljoen oftewel 11,3%. De groei was relatief het sterkst voor het segment van de pruimtomaten. Dat groeide met maar liefst 24,2%. Ook het segment van de kleinere snack- en cherrytomaatjes groeiden met een plus van 12,9% harder dan het gemiddelde.
De grootste marktpenetratie van de tomaat in Europa is te vinden op de Spaanse markt. Ook in Polen en Tsjechië kopen vrijwel alle huishoudens tomaten, gevolgd door Frankrijk, Engeland en Duitsland – het laatste land wel de grootste markt qua volume.
Waar in al deze landen meer dan 90% van de huishoudens regelmatig tomaten kopen, bleef dat percentage in Italië daar opmerkelijk net onder. In Italië bleef in 2020 bovendien ook de groei van de tomatenomzet achter. Die groei was het grootst in Tsjechië en Polen, op de voet gevolgd door Spanje en Duitsland.