Zuivel wordt verkocht als A-merk van fabrikanten en onder private label van supermarkten en andere kanalen. Een groeiend deel van de verkoop in Nederland valt onder een ketenconcept vaak in combinatie met labels op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn. Recente voorbeelden zijn het Beter voor programma van A-ware en Albert Heijn, zuivelproducten van FrieslandCampina met het label ‘On the way to PlanetProof’ als eigen A-merk of via supermarkten onder private label.
Blijf op de hoogte
Wilt u op de hoogte blijven over de laatste ontwikkelingen rondom zuivel? Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
Zuivelconcepten zijn duidelijk onderscheidende producten met specifieke kenmerken. Een zuivelconcept kan de hele keten omvatten van boer tot winkel met afspraken over de voorwaarden, eisen en extra vergoedingen voor de leverancier.
In de zuivel bestaan meerdere methodes en initiatieven om de duurzaamheid te verbeteren. Vanuit de industrie of vanuit supermarkten geregisseerd. Zuivelbedrijven maken daarover afspraken met hun leden of leveranciers bijvoorbeeld over het halen van klimaatdoelen.
- Duurzame zuivel
Duurzaamheid in meerdere opzichten is in toenemende mate onderdeel van de strategie van bedrijven en merken. Dat gaat om standaarden voor dierenwelzijn zoals koeien in de wei. Meer aandacht voor duurzaamheid, klimaat en milieu zoals via het label ‘On the way to PlanetProof’.
- Meerdere melkstromen, zuivelconcepten en regionaal
Het aantal afzonderlijke melkstromen groeit. Er komen steeds meer afspraken tussen supermarkten, verwerkers en boeren over specifieke concepten, soms exclusief voor een supermarktketen. Er ontstaat steeds meer aandacht voor korte ketens, bijvoorbeeld via verkoop aan huis of andere kanalen waarbij producten direct van de boer bij de consument terechtkomen. Ook in andere kanalen zoals supermarkten is de trend gaande; meer aandacht voor producten uit eigen land of regio. Niet alleen in Nederland, maar ook in belangrijke afzetmarkten als Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Lees meer hierover op de themapagina: Korte ketens
- Focus op gezondheid
Zuivel en zuivel-ingrediënten als onderdeel van een gezonde levensstijl. Dat gaat verder dan minder vet of suiker. Speciale sportvoeding op basis van zuiveleiwitten, speciale voeding voor medische doeleinden, kinder- en ouderenvoeding en ingrediënten voor medische toepassingen zoals medicijnen.
- Groei plantaardige zuivelvervangers
De markt voor plantaardige zuivelvervangers groeit onstuimig. Bedrijven zoals Oatly werden in korte tijd miljarden waard. Steeds meer producten verschijnen naast traditionele zuivelproducten. Van nieuwe bedrijven, maar ook zuivelbedrijven zelf brengen plantaardige producten op de markt. Als nieuwe merken of als een extra lijn binnen bestaande zuivelmerken. Lees meer hierover op de themapagina: Eiwittransitie
Artikelen over Zuivel & Concepten