Er komen steeds meer vleesmerken en -concepten op de markt. Nederlanders eten graag vlees en geven daar veel geld aan uit. Het is een belangrijk onderdeel in het eetpatroon van de meeste consumenten. Cijfers over vleesconsumptie ondersteunen dat: in de laatste jaren is de consumptie per hoofd van de bevolking zelfs gestegen. Tegelijkertijd is er een maatschappelijk trend om minder of geen vlees te eten: vanwege gezondheidsadviezen, uit oogpunt van dierenwelzijn of duurzaamheid in het algemeen.
Producenten en verkopers spelen met vleesmerken in op die trend. Biologisch en het Beter Leven-keurmerk zijn hiervan de bekendste voorbeelden. Supermarkten lanceren nieuwe labels en merken voor vlees met aandacht voor de boer en met eisen op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn. Ook de directe verkoop aan consumenten groeit en speelt in op regionale herkomst en de korteketengedachte.
Een andere ontwikkeling is de grotere nadruk op smaak en het verhaal achter een stukje vlees. Dat speelt in restaurants en ook voor koken thuis: minder vaak vlees, maar dan wel het beste van het beste als je het wel eet.
Berichten
Jonge voerbranche wil meer positief geluid over dierlijk eiwit
Overname Stegeman stuit op Belgische karteldienst
Productie van vlees dit jaar niet rendabel voor Tyson Foods
Week van de Slager als instrument om jongeren te enthousiasmeren
Ruim 30% van Nederlanders staat niet open voor minder vlees
Eiwit-omslag ook nodig voor maatschappelijke gezondheid
Geen koe in de wei, wel weiderundgehakt in de supermarkt
Gezondheidskosten lopen op tot € 7 per kilo vlees
Van Loon Group neemt maaltijdproducent Maître over
Adema: afzet producten gevaccineerde dieren geen probleem
Studie: voedselproductie goed voor 1 graad opwarming
Ter Beke zet met nieuwe strategie in op plantaardig en duurzaam
Opmerkingen, vragen of tips?
Mail naar redactie@foodagribusiness.nl