Doorgaan naar artikel

Topman Nestlé bezorgd over looninflatie

De looninflatie wordt komend jaar een probleem, verwacht Nestlé. Daarom wil het bedrijf de komende tijd per product bekijken of de prijzen kunnen worden verhoogd.

Nestlé-fabriek voor ontbijtgranen in Turkije. De komende tijd wil Nestlé zijn prijzen stap voor stap verhogen. - Foto: Nestlé premium

Nestlé-fabriek voor ontbijtgranen in Turkije. De komende tijd wil Nestlé zijn prijzen stap voor stap verhogen. - Foto: Nestlé

De looninflatie wordt komend jaar een probleem, verwacht Nestlé. Daarom wil het bedrijf de komende tijd per product bekijken of de prijzen kunnen worden verhoogd.

Nestlé CEO Mark Schneider vertelt in een interview met het Zwitserse tijdschrift The Market NZZ dat de looninflatie alomtegenwoordig is in de Verenigde Staten en West-Europa. Wereldwijd hangt de inflatie volgens hem af van individuele markten. China heeft bijvoorbeeld niet zoveel inflatie gezien als het Westen. Hoe hoog de looninflatie komend jaar zal zijn, vindt Schneider lastig om aan te geven. Hij ziet sterke verschillen van markt tot markt. Zwitserland kent bijvoorbeeld meer inflatie dan het jaar ervoor, maar deze is lager dan in de buurlanden.

De komende tijd wil het bedrijf de prijzen stap voor stap verhogen. “We zijn net als heel veel anderen heel hard geraakt door de inflatie. We belasten dat op een verantwoorde manier deels door aan onze afnemers, want we moeten onze kostenstructuur ook onder controle houden.” Er is nog geen sprake van een volledige doorberekening. “Het is de vraag wat er mogelijk is met het oog op een waarschijnlijke recessie in Europa en Amerika”, zegt Schneider in het interview.

Middensegment het meest onder druk

Ongeveer 35% van de totale omzet in het Nestlé-portfolio is premium, 8% zit in het betaalbare segment en ongeveer 57% in het middensegment. Uit de ervaring weet de CEO dat de categorieën premium en betaalbaar tijdens een recessie het beste lopen en dat het middensegment het meeste lijdt onder de afnemende koopkracht van de consument. Dat betekent volgens de topman niet dat de vooruitzichten voor het middensegment vertroebeld zijn. “We gaan onze marketing aanpassen en met gerichte promoties werken.”

Blijven richten op overnames

Ook geeft hij in het artikel aan dat Nestlé zich blijft richten op overnames. “Waar we desinvesteringsbehoeften zien, zullen we daarnaar handelen. Als we goede kansen zien, dan zullen we die pakken. We willen Nestlé op de lange termijn niet verkleinen, maar laten groeien.” Daarbij noemt hij vooral koffie, dierenverzorging en gezondheidswetenschap als strategische groeigebieden.

Starbucks is een zeer succesvolle overname geweest. Volgens Schneider heeft dit te maken met de vooruitzichten voor koffie in het algemeen. “Tijdens de pandemie werkten veel mensen thuis en dronken ze daar hun koffie. Nu ontstaan er nieuwe, hybride vormen van werk. Mensen zullen een deel van hun werkuren thuis blijven doorbrengen. Dat betekent dat onze koffieverkoop een hoger plateau heeft bereikt. Toekomstige groei vindt plaats vanaf dat hogere niveau. Dit heeft zowel invloed op Starbucks als Nespresso en onze andere koffiemerken.”

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin