Turkije helpt Rusland met graanroof

23-06 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Turkije krijgt de complimenten voor de eerste verscheping van graan uit Marioepol. Het onderlinge akkoord met Rusland is echter ook een schop tegen het zere been van Oekraïne. Een breed akkoord over veilig graantransport over zee is daarmee verder weg.

Navo-chef Jens Stoltenberg geeft Turkije een dik compliment voor de inspanningen die het land doet om een exportcorridor te openen voor graantransport uit Oekraïne. “Turkije doet heel belangrijk werk om het graan uit Oekraïne te halen”, zei Stoltenberg in een interview met nieuwszender Politico. Turkije zegt goede contacten te onderhouden met zowel Rusland als Oekraïne. Het land probeert daarom te onderhandelen met beide partijen om een veilige export van tarwe en andere granen over de Zee van Azov en de Zwarte Zee te bewerkstelligen. Daarnaast werpen de Turken zich ook op als initiatiefnemer om te bemiddelen in de strijd tussen beide landen.

Terugdringen extreme voedselprijsstijgingen

Stoltenberg heeft de Turkse president Erdogan in een persoonlijk gesprek speciaal bedankt voor zijn initiatief om de strijdende partijen om tafel te krijgen voor een veilig transport over zee van het Oekraïense graan. Turkije levert volgens Stoltenberg hiermee een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van de extreme voedselprijsstijgingen die we zien sinds de Russische invasie in Oekraïne.

Turkije en Rusland claimen hun eerste succes. Dinsdag is de eerste buitenlandse boot uitgevaren uit de haven van Marioepol. Het is natuurlijk een Turks vrachtschip, waarmee het eerste graan wordt verscheept. Althans, de boot is van een Turkse rederij. Het vaart echter onder de vlag van Malta. En de bemanning is Russisch. En waar gaat de boot naar toe? Naar Rusland. Het ligt inmiddels voor anker bij de Zuid-Russische havenstad Novorossiejsk.

Laadcapaciteit van bijna 9.000 ton

Nergens wordt echter het belang van Oekraïne genoemd in de verscheping van het graan. Er wordt ook niet vermeld om wat voor graan het gaat of om hoeveel het gaat. Dat laatste valt nog wel in te schatten, want de 14 jaar oude Azov Concorde heeft een laadcapaciteit van bijna 9.000 ton.

Dit roept de vraag op of de onderhandelingen tussen Turkije en Rusland over een veilig transport over zee wel wat gaat opleveren voor Oekraïne. Vooralsnog lijkt het er meer op dat Turkije meehelpt aan het verschepen van graan dat Rusland heeft ingepikt van Oekraïne. Turkije is daarmee niet meer dan een dekmantel om het gestolen graan een nieuwe bestemming te geven. En in dat licht komen de complimenten van de Navo-chef Stoltenberg toch wel wat merkwaardig over. Het ziet er in ieder geval niet naar uit dat Oekraïne er beter van wordt.

Vooralsnog lijkt het er meer op dat Turkije meehelpt aan het verschepen van graan dat Rusland heeft ingepikt van Oekraïne

Oekraïne beschuldigde Rusland eind april al van het plunderen van Oekraïens graan uit gebieden die door de Russen werden bezet. Daarna werden ook waarschuwingen afgegeven dat bepaalde schepen gestolen graan vervoerden. In totaal zou Rusland ettelijke honderdduizenden ton graan hebben geconfisqueerd.

70 buitenlandse schepen in afwachting

Daarmee kunnen de Russen voorlopig wel vooruit. In de haven van Marioepol liggen nog vijf andere buitenlandse schepen die bijna klaar zijn om uit te varen. Zo ligt daar de Bulgaarse Tzarevna (ook varend onder de vlag van Malta) met een capaciteit van ruim 21.000 ton. Opvallend daarbij is dat de gegevens die over de ligging van dit schip op internet te vinden zijn al een paar dagen oud zijn. Naast graan zijn er ook meldingen van het verschepen van 2.700 ton Oekraïens staal vanuit Marioepol naar de Russische haven van Rostov. Volgens het Russische persbureau Tass zijn er in zes andere Oekraïense havens in totaal nog zeventig buitenlandse schepen in afwachting van een mogelijk vertrek.

De werkwijze van Turkije en Rusland om de scheepvaart weer op gang te krijgen, zal voorlopig de argwaan bij Oekraïne alleen versterken. Een akkoord om echt een bijdrage te leveren aan de export van Oekraïens graan over de Zwarte Zee en de Zee van Azov is dan ook nog ver weg.

Lees meer over de gevolgen van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland voor de food- en agribusiness

Ramaker
John Ramaker Chef-redacteur


Beheer