Tyson Foods: consument ziet af van duur rundvlees

09-08 | |
Foto: Tyson Foods
Foto: Tyson Foods

Sommige consumenten zien af van premium rundvleesproducten vanwege de inflatie. Desondanks blijft de vraag naar vlees in het algemeen sterk. Dat stelt het Amerikaanse vleesbedrijf Tyson Foods bij de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal van gebroken boekjaar 2022.

Toch zag het bedrijf een daling van de verkochte volumes van bijna 2% in het afgelopen kwartaal en 1% in het jaar tot nu toe door hogere prijzen en minder vraag. Ook was de afzet naar de foodservice nog niet op peil na de coronasluitingen. De gemiddelde verkoopprijzen namen toe met 8% in het kwartaal en 15% in de eerste drie kwartalen. Tyson paste de prijzen aan om de stijgende kosten te compenseren, voor onder andere arbeid, veevoer en transport.

Problemen in toeleveringsketen

Een andere reden voor de kleinere volumes is dat het bedrijf te maken heeft met problemen in de toeleveringsketen. Zo was er een personeelstekort waardoor de productie werd beperkt. Tyson slachtte minder kippen en ook het aanbod varkens was minder. Voor pluimveevlees verwacht het bedrijf wel een lichte stijging voor het gehele jaar, maar voor het varkensvlees verwacht het blijvende krapte in het aanbod varkens en minder exportvraag.

De omzet van het bedrijf nam toe met ruim 8% tot $ 13,5 miljard in het kwartaal. De brutowinst bleef ongeveer gelijk op $ 1,6 miljard. Ook de nettowinst bleef constant op $ 750 miljoen.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Kloosterman
Meer over


Beheer