Doorgaan naar artikel

Tyson Foods verwacht margedruk door hogere prijzen

Het vleesconcern verwacht het komende half jaar druk op de marges door hogere inputprijzen.

Foto: ANP/Shutterstock

Foto: ANP/Shutterstock

Het Amerikaanse vleesconcern Tyson Foods verwacht het komende half jaar druk op de marges door hogere inputprijzen. Desondanks verwacht het bedrijf, dat ook in Nederland een productie- en verwerkingslocatie heeft, een hogere omzet in boekjaar 2021.

In het afgelopen tweede kwartaal van het gebroken boekjaar wist Tyson de omzet met 4% op te voeren, ondanks kleinere volumes. Door een sterke vraag en doorrekening van hoge inputkosten, gingen de verkoopprijzen omhoog.Tyson noteerde $ 11,3 miljard omzet in de boeken. Kosten voor voer kwamen $ 135 miljoen hoger uit.

Pluimveevlees

Vooral in pluimveevlees wist het bedrijf meer omzet te maken. Dat kwam door 7,8% hogere prijzen, want het volume daalde met 3,2%. Dat kwam door een inefficiënte productie als gevolg van verminderde beschikbaarheid van arbeidskrachten door corona. De prijzen gingen omhoog om de hogere inputkosten voor graan, arbeid en transport te kunnen opvangen.

De beschikbaarheid van arbeidskrachten had ook impact op het verkoopvolume van rundvlees, dat daalde met 5,8%. Er waren minder mensen beschikbaar om runderen te slachten. Daarnaast had de strenge winter invloed op het aanvoervolume van runderen. De vraag naar rundvlees was goed, waardoor de verkoopprijzen omhoog gingen met 7,5%. Ook het volume varkensvlees daalde door een kleiner aanbod varkens. Door de sterke vraag naar varkensvlees stegen de prijzen met 17%.

Nederlandse locatie

Tyson Foods heeft in Nederland een locatie waar pluimveevlees verwerkt wordt. Ook worden daar plantaardige producten voor de Europese markt onder het merk Raised & Rooted geproduceerd.

Vorige week maakte Tyson bekend zijn productportfolio onder hetzelfde merk uit te breiden op de Amerikaanse markt. “In een recent onderzoek uitte bijna de helft van de Amerikanen hun ontevredenheid over de beschikbare plantaardige opties voor de grill. Dit inzicht vormde de aanleiding voor onze recente landelijke lancering van Raised & Rooted, die drie nieuwe producten omvat om te voldoen aan de toenemende vraag naar plantaardige eiwitopties”, aldus ceo Dean Banks tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers.

Bekijk het verloop van de aandelenkoers van Tyson en andere bedrijven in de Beursindex via FoodAgribusiness.nl/markt

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin