Unilever: prijzen foodtak 7,1% hoger, volume iets lager

28-04 | |
De Food-divisie van Unilever herstelt steeds verder van de coronadip. Foto: ANP
De Food-divisie van Unilever herstelt steeds verder van de coronadip. Foto: ANP

Levensmiddelenconcern Unilever heeft in het eerste kwartaal een fors hogere omzet gehaald.

Dat komt vooral door flinke prijsverhogingen. De divisie Food & Refreshment haalde een omzet van € 5,1 miljard. De onderliggende groei van deze divisie bedroeg 6,5% ten opzichte van een jaar eerder met 7,1% hogere prijzen en een volumedaling van 0,6%.

De totale omzet van Unilever in het eerste kwartaal kwam uit op € 13,8 miljard, dat is een onderliggende groei van 7,3% met 8,3% hogere prijzen en 1% minder volume. De prijzen stegen met 7,4% in de divisie Beauty & Personal care en gingen met een plus van 12,5% het hardst omhoog in de divisie Home Care (o.a. was- en schoonmaakmiddelen).

Duurdere grondstoffen

Voor de resterende kwartelen in 2022 waarschuwt Unilever-topman Alan Jope voor druk op marges en verdere prijsstijgingen door de nog steeds oplopende kosten van grondstoffen. Prijzen voor palmpitolie zijn momenteel bijna verdriedubbeld ten opzichte van 2020. Palmolie was in 2021 goed voor een inkoopwaarde van ongeveer € 2,5 miljard, andere agrarische commodity’s zoals sojaolie, granen, groente en fruit, suiker en producten als koffie, thee en zuivel waren samen goed voor een inkoopwaarde van nog eens € 4,5 miljard.

Herstel food

De Food-divisie herstelt steeds verder van de coronadip. De groei van consumentenproducten voor de thuismarkt kwalificeert Unilever als goed in vergelijking met een sterk voorgaand jaar. Foodservice is inmiddels weer ruim boven het niveau van voor de coronapandemie. Voor dit jaar ziet Unilever een sterk momentum voor ijs dat buitenshuis wordt geconsumeerd. Van de dertien grote merken van het concern met meer dan € 1 miljard omzet op jaarbasis zijn er drie ijsmerken (Magnum, Ola met meerdere namen en Ben & Jerry’s). Andere foodmerken in deze categorie zijn Knorr, Hellman’s en Lipton. De dertien grootste merken zijn goed voor ruim de helft van de totale omzet en groeiden in het eerste kwartaal met bijna 9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2021.

Gezondere voeding

Voor de foodproducten zet Unilever de nieuwe strategie in op smaak en minder zout en de transitie naar gezondere voeding. In de fooddivisie zijn plant-based alternatieven voor traditionele producten als Hellmann’s mayonaise en producten van de Vegetarische Slager groeisegmenten. Hellmann’s groeide met meer dan 10% in het eerste kwartaal ten opzichte van een jaar eerder, Knorr en Magnum zitten iets onder de 10% groei.

Esselink
Wim Esselink Voormalig redacteur
Meer over


Beheer