Doorgaan naar artikel

Unilever verkoopt theedivisie voor € 4,5 miljard

Unilever verkoopt theedivisie voor € 4,5 miljard aan investeringsmaatschappij CVC Capital Partners.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: Jan Willem Schouten premium

Foto: Jan Willem Schouten

Unilever verkoopt zijn theedivisie voor € 4,5 miljard aan investeringsmaatschappij CVC Capital Partners.

Met de verkoop van theedivisie Ekaterra worden 34 merken, waaronder Lipton en Pukka, onderdeel van het Britse CVC. Ekaterra is daarmee het grootste theebedrijf van de wereld, volgens Unilever. In 2020 haalde het bedrijf een omzet van ongeveer € 2 miljard. Als sinds vorig jaar was Unilever op zoek naar een nieuwe eigenaar omdat de omzetten achterbleven. Consumenten zijn steeds minder thee gaan drinken en kiezen vaker voor lichtere thee en op basis van kruiden, terwijl Unilever vooral zwarte thee verkoopt. Alan Jope, CEO van Unilever zegt dat de focus van het levensmiddelenbedrijf ligt op andere onderdelen die sneller groeien, zoals cosmetica.

Het theebedrijf heeft elf fabrieken op vier continenten en drie eigen theeplantages. In 2017 werd biologisch merk Pukka toegevoegd aan het portfolio van Ekaterra.

IJsthee niet in verkoop

Niet alleen CVC was in de race om Ekaterra te kopen. Zo zou volgens persbureau Bloomburg Advent International en en andere investeerders Carlyle, Clayton Dubilier & Rice en KKR interesse hebben gehad in het theebedrijf. Unilever verkoopt overigens niet alles aan CVC. Het bedrijf behoudt de theeactiviteiten in India, Nepal en Indonesië en de frisdrankkant zoals ijsthee.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin