Doorgaan naar artikel

Unilever verwacht verdere prijsstijgingen begin 2023

Levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern Unilever verwacht dat de prijzen voor producten eerst nog verder zullen stijgen.

Prijsstijgingen Unilever premium

De prijzen van Unilever-producten steeg in 2022 met ruim 11%. Foto: ANP

Levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern Unilever verwacht dat de prijzen voor producten eerst nog verder zullen stijgen.

Daar profiteert Unilever van, de omzet in 2022 lag 9% hoger dan in 2021. De groei wordt gedreven door prijsstijgingen, want de volumes daalden met 2%. De prijzen van Unilever-producten stegen in 2022 met ruim 11%.

Graeme Pitkethly, CFO bij Unilever, zegt dat de doorgevoerde prijsstijgingen ongeveer 95% van de kosten dekken. “We zagen de inflatie al voor de oorlog in Oekraïne stijgen, maar de prijsstijgingen voor energie, brandstof en transport waren dusdanig dat we daar niet direct op konden anticiperen.”

We denken dat de prijsmarges beter zullen zijn vanaf de tweede helft

In de eerste helft van 2023 zullen de prijzen nog verder stijgen en Unilever verwacht ook dan niet de prijsstijgingen volledig te kunnen doorberekenen. Vanaf de tweede helft van dit jaar verwacht Unilever dat de inflatie zal verminderen en dat dan ook de volledige kosten weer gedekt kunnen worden. Pitkethly: “We denken dat de prijsmarges beter zullen zijn vanaf de tweede helft. Logistieke en materiaal inflatie zal verbeteren. Hoeveel dit precies zal zijn kan ik nu nog niet zeggen, daarvoor is nog te veel onzekerheid.”

Over heel 2022 boekt Unilever een omzet van € 60,1 miljard. De winst van Unilever groeide met een kwart ten opzichte van 2021, tot € 8,3 miljard.

Nutrition-tak doet het goed, met name buiten Europa

De Nutrition-group waar Knorr, Hellmann’s en Vegetarische Slager onder valt, behaalde een omzet van bijna € 14 miljard. Ook dit met name gedreven door de prijsstijgingen (+11%). Het volume viel met iets meer dan 2% terug. Met name in Zuidoost-Azië, Afrika en Zuid-Amerika deden de voedingsmerken van Unilever het goed. In Europa groeide de sauzentak met ‘dubbele cijfers’ en deed Unilever Food Solutions het goed.

Schumacher nieuwe topman van Unilever

Eind januari maakte Unilever bekend dat huidige topman van FrieslandCampina, Hein Schumacher, de nieuwe CEO wordt van het concern. “Hein is uitermate geschikt voor deze rol en ik ben blij om mijn functie aan hem over te dragen”, vertelt Alan Jope, CEO van Unilever, tijdens de presentatie van de jaarcijfers. In een presentatie aan het personeel vertelde hij dat hij een absolute focus heeft op het versterken van de prestatie en waarde creatie van Unilever. Hij heeft er alle geloof in dat deze twee verbeterd kunnen worden door duurzaamheid verder te implementeren in het bedrijf. Schumacher zal 1 juli aantreden bij Unilever.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin