Unilever wil naar € 1 miljard omzet uit vega

Unilever wil naar € 1 miljard omzet uit de verkoop van plantaardige vleesvervangers en zuivelvarianten.

Het was- en levensmiddelenconcern wil daarbij vooral zijn dochtermerk De Vegetarische Slager nog meer aan de man brengen, terwijl er ook meer veganistische varianten komen van mayonaisemerk Hellmann’s en de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s. In Nederland zullen er meer vegavarianten van Unox komen.

Nieuwe strategie Unilever

Het omzetdoel is onderdeel van een nieuwe strategie op het gebied van gezondere voeding en de milieu-impact van de voedselketen: ‘Future Foods’. Dit programma richt zich op twee kerndoelen: mensen helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen verminderen.

20.000 verkooppunten

Unilever zegt niet hoe hoog de omzet van vegetarische producten nu is. Dat is bedrijfsgevoelige informatie, het gaat in ieder geval om een flinke groei. De producten van De Vegetarische Slager worden volgens Unilever inmiddels verkocht bij ruim 20.000 verkooppunten in dertig landen. De interesse in het merk is volgens het bedrijf groot en wordt daarom gekeken naar verdere uitbreiding van De Vegetarische Slager in de wereld. Sinds kort is het merk ook in Azië te vinden.

Minder voedselverspilling

Verder wil Unilever meer werk maken van de strijd tegen voedselverspilling in al zijn activiteiten, van fabriek tot winkelschap. De verspilling moet binnen vijf jaar gehalveerd worden bijvoorbeeld door te voorkomen dat nog goede producten weg worden gegooid en via donaties aan voedselbanken. Daarnaast gaat Unilever meer gezondere producten aanbieden. Het bedrijf wil het aantal producten dat voedzame voeding levert verdubbelen tegen 2025, dat gaat om producten met een ruime hoeveelheid groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten zoals zink, ijzer, omega-3 en jodium. Verder wordt gewerkt aan het verlagen van de zout- en suikergehaltes in levensmiddelen.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.