Valio scoort opnieuw met duurzaamheid

01-04-2020 | |
Het logo van het Finse zuivelconcern - Foto: ANP
Het logo van het Finse zuivelconcern - Foto: ANP

Valio’s ambities, de leidende Finse zuivelaar, op het gebied van milieu en klimaat zijn door de consument in Finland voor de zevende keer op rij beloond met het ‘kampioenschap’ duurzaamheid, georganiseerd door de organisatie Sustainable Brand Index. De inspanningen zijn ook belangrijk tegen de achtergrond van de coronacrisis, vindt de coöperatieve melkverwerker.

Finse zuivelaar Valio (het Finse woord voor kampioen) heeft voor het zevende jaar op rij de eerste plaats ingenomen op de Sustainable Brand Index van Finland. De coöperatieve onderneming wordt uitgaande van deze jaarlijkse meting onder de consument in het thuisland gezien als het duurzaamst op het gebied van milieu en klimaataanpak. Het bedrijf is daar blij mee. Regelmatig komt het op de proppen met nieuwe initiatieven die bijdragen aan milieu en klimaat.

Duurzaamheid en voedselveiligheid

Belangrijk is dat die inspanningen ook worden gecommuniceerd met het publiek, concludeert topman en medegrondlegger Erik Elvingsson Hedén van de Sustainable Brand Index. Immers, als de consumenten niet weten waarmee Valio bezig is, kunnen ze ook geen oordeel vellen over de duurzaamheid van het bedrijf.

Onze taak is het ervoor te zorgen dat de mensen onder alle omstandigheden voedsel krijgen

Duurzaamheid en ook de daarmee samenhangende voedselveiligheid zijn volgens Valio bovendien in 2020 tegen de achtergrond van de coronacrisis belangrijker dan ooit tevoren. “Onze taak is het ervoor te zorgen dat de mensen onder alle omstandigheden voedsel krijgen. Het belangrijkste op dit moment is dat het personeel en de melkveehouders ook gezond blijven, zodat ze hun werk voort kunnen zetten,” zo reageert CEO Annika Hurme op haar beurt op de onderscheiding.

Opslag van koolstof bij leveranciers

Concreet houdt het duurzaamheidsbeleid van Valio onder meer in dat de CO2-footprint in 2035 naar nul is teruggebracht. Daarbij gaat het om de hele productie- en distributieketen, inclusief de melkveehouderij zelf. Rond de 90% van de klimaatemissie van melk is terug te voeren naar de eerste schakel in de productie, meent het bedrijf. In dat kader is het bedrijf begonnen met een training van in eerste instantie 240 leveranciers voor de opslag van koolstof in hun grond.

Verder is Valio onder andere bezig met het gebruik van gerecycled plastic in de verpakkingen. De grootste uitdagingen houden verband met het omzetten van mest in brandstof en de emissie van gedraineerde veengebieden. Hier werkt Valio nog aan oplossingen.

De Sustainable Brand Index

De Sustainable Brand Index wordt voor acht Noord-Europese landen afzonderlijk opgesteld en dus ook voor Nederland. De ranglijst voor 2020 is op dit moment echter nog niet klaar. In 2019 ging de fabrikant Tony’s Chocolonely met de eer strijken, gevolgd door Greenchoice. De andere landen zijn in alfabetische volgorde Denemarken, Estland, Letland, Litouwen, Noorwegen en Zweden.

Valio draaide vorig jaar een omzet van € 1,787 miljard, een groei met een bescheiden 3% ten opzichte van 2018. Buiten de thuismarkt realiseerde Valio een groei van de omzet met 7%. Per 100 liter betaalde de coöperatie aan de 4700 leveranciers € 39,90, een verbetering met € 0,70 in vergelijking met het voorafgaande jaar.

Verseput
Wim Verseput Freelance redacteur


Beheer