Doorgaan naar artikel

Van Loon zet in op vleesvervangers met The Blue Butcher

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Eiwittransitie
Van Loon verkoopt hun no-meatproducten onder de merknaam the Blue Butcher. - Foto: Van Loon

Van Loon verkoopt hun no-meatproducten onder de merknaam the Blue Butcher. - Foto: Van Loon

De markt voor vleesvervangers groeit als kool. Er komen telkens nieuwe producten bij. Maar de doorontwikkeling van bestaande producten gaat net zo hard.

Fabrikanten verdiepen zich bijvoorbeeld in de mogelijkheid van andere eiwitdragers of het verlagen van het zoutgehalte. Bij Van Loon Group in Son weten ze hierover mee te praten. Het bedrijf zit sinds een jaar fulltime in de productie van vleesvervangers. Zelf speken ze bij Van Loon over no-meatproducten, die ze verkopen onder de merknaam the Blue Butcher.

Aparte business-unit voor Van Loon

Van Loon Group staat nu op het punt een volgende stap te zetten, legt Alexander Mulder uit, commercieel manager van the Blue Butcher. Het vleesbedrijf wil zijn no-meatproducten niet langer ‘er naast doen’, maar gaat daar een aparte businessunit voor maken. Dan wordt het een volwaardige pilaar onder de Van Loon Group en krijgt het de aandacht die nodig is voor verdere ontwikkeling van dit segment.

Corona heeft het no-meatassortiment een impuls gegeven, vertelt Mulder. Consumenten zijn daardoor nog nadrukkelijker bezig met hun gezondheid en dus ook met wat ze eten. Door corona was de foodservice de eerste helft van 2020 natuurlijk heel lastig. Niettemin is daar een inhaalslag gemaakt. Er zijn inmiddels steeds meer restaurants die een alternatief voor vlees op hun kaart willen, stelt Mulder vast.

Smaak staat op 1

Soja en tarwe vormen de hoofdbestanddelen voor de no-meatproducten van Van Loon. Het succes valt of staat met de smaak. Consumenten moeten een goed gevoel aan hun aankoop overhouden en niet na een keer afhaken. Voor Van Loon reden om nadrukkelijk stil te staan bij de smaak en textuur van hun no-meatassortiment, dat inmiddels zeven producten telt. De lancering van de no-meatproducten van Van Loon was tijdens de internationale foodbeurs Anuga in Keulen, in oktober 2019. Volgens Mulder vielen hun producten daar letterlijk goed in de smaak.

Wereldwijde afzet

De gezamenlijke markt voor vleesvervangers in de EU en het Verenigd Koninkrijk bedroeg € 1,38 miljard in 2019. Om commerciële redenen wil Mulder geen omzetcijfers noemen. De producten van the Blue Butcher zijn in ieder geval verkrijgbaar bij de supermarktketens Plus, Hoogvliet en het Belgische Colruyt. Maar Van Loon Group exporteert ook naar Engeland, de Verenigde Staten, Portugal en Finland. Onlangs zijn ook de eerste badges richting Hongkong verscheept en wordt er gewerkt aan export naar het Midden-Oosten en Australië.

Zuid-Europa

Engeland, gevolgd door Nederland en de Scandinavische landen gaan in Europa voorop met vleesvervangers. In Zuid-Europa gaat de ontwikkeling langzamer en wordt traditioneler gegeten. Desondanks zorgen internationale fastfoodrestaurants dat ook in deze landen vleesvervangers hun intrede doen. De volgende stap is dat het dan ook in de supermarkten ligt, is de ervaring van Mulder.

Snel delen

Kees van Dooren
Kees van Dooren

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin