Doorgaan naar artikel

Vandersterre wil met Ingredients naar hoger segment

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Dennis van Huet (l) en Jan Kos, CEO VanderSterre Groep, Van Huet is aangesteld om VanderSterre Ingredients te leiden. Foto: VanderSterre

Dennis van Huet (l) en Jan Kos, CEO VanderSterre Groep, Van Huet is aangesteld om VanderSterre Ingredients te leiden. Foto: VanderSterre

De Bodegraafse Vandersterre Groep beweegt zich voor het eerst in het 90-jarige bestaan buiten de kaas. De onderneming heeft namelijk dochterbedrijf Vandersterre Ingredients opgericht.

De nieuwe loot aan de stam moet zorgen voor extra waardetoevoeging en verbreding via de handel in vloeibare zuivelgrondstoffen, melkpoeders en boter. Dennis van Huet is aangetrokken om dit te laten gebeuren. Hij werkte hiervoor voor kaasmaker Bel Leerdammer, waar hij verantwoordelijk was voor de afzet van alle niet-merkproducten. Weer daarvoor werkte hij bij zuivelhandelaar Hoogwegt.

Nieuwe kennis in huis gehaald

CEO Jan Kos erkent dat de handel in en verwaarding van ingrediënten een compleet andere tak van sport is, reden waarom met Van Huet ook nieuwe kennis in huis is gehaald. Toch gaat het volgens Kos ook om een logische verdere stap in de ontwikkeling van het bedrijf.

De ambitie van Vandersterre is niet om handelaar in lage toegevoegde waarde bulkproducten te worden. De nieuwe dochteronderneming moet het vooral zoeken in stromen hoogwaardig product, stelt Kos. Het is het segment waarmee Vandersterre zich ook graag profileert in de kaas. Het gezicht van de onderneming is meer dat van de betere natuurkazen en specialiteiten dan van de grote volumes foliekaas of merkloze blokken consumentenkaas.

Verwacht niet van ons dat wij nu het hele recept, waarmee we aan de slag willen gaan, hier op tafel leggen

Kos wil nog niet alles kwijt over de nieuwe activiteiten. “Verwacht niet van ons dat wij nu het hele recept, waarmee we aan de slag willen gaan, hier op tafel leggen”, zegt hij. “Dan kunnen we net zo goed onze totale begroting voor 2021 er ook naast leggen. Maar denk bijvoorbeeld aan producten van biologische of jersey melk. Het zijn voorbeelden. Er is voldoende vraag naar bijzondere productstromen, voor gezondere voeding, kindervoeding. We willen gaan voor het hogere segment.”

Nieuwe partners

Van Huet: “We beginnen te kijken bij de bestaande leveranciers, hoe daar productstromen beter tot waarde gebracht kunnen worden. We zoeken ook nieuwe partners. Steeds zullen we heel selectief te werk gaan.” Van Huet moet uiteindelijk een heel team om zich heen vormen. “Een goede handelspoot is gebaat bij een groep mensen die vanaf verschillende plekken opereren en informatie delen”, stelt hij. “Vandersterre verbindt zich hieraan om er serieus werk van te maken. Dat is het handelsmerk van het bedrijf.”

Snel delen

Image
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin