Vechten tegen levensmiddelenpopulisme

06-05 | |
Vullings
Jan Vullings Hoofdredacteur
Foto: WVZ
Foto: WVZ

‘Schmeckt richtig!”, adverteert de Duitse Wirtschaftliche Vereiniging Zucker (WVZ) op grote billboards in treinstations, posters in abri’s, et cetera.

De Duitse producenten zijn een campagne gestart om het imago van suiker op te poetsen. Suiker is in hun optiek een waardevol ingrediënt. Het bevordert de smaak, conservering, structuur en kleur van voedingsmiddelen.

Het haakje van regionale productie

Het gaat de koepelorganisatie niet alleen om suiker, maar vooral óók om Duitse bietsuiker. De alternatieven, zo oordeelt WVZ, klinken misschien wat exotischer, en daarmee wellicht gezonder en milieuvriendelijker, maar zijn dat niet. Als voorbeeld geldt kokosbloemsuiker dat van ver moet komen. De suikerproducenten pakken hier handig het haakje van regionale productie. Terecht, op andere terreinen van duurzaamheid wordt dit argument veelvuldig ingezet.

Vooral het voedingspatroon moet anders

Toch is het een lastige campagne. Feit is dat te veel consumenten te veel calorieën binnenkrijgen. Met name kant-en-klare-producten, frisdranken en snoep bevatten veel suiker. De helft van de volwassenen heeft overgewicht. Vooral het voedingspatroon moet anders. Het is handig om vooral bij dat streven aan te haken. WVZ probeert dit ook door op de feiten te wijzen. Met de slogan ‘zucker versteckt sich nicht’ wijst de industrie op de getalletjes op de verpakking.

De vraag is of de consumenten open staan voor deze feiten, en hun dagelijks menu hier op willen aanpassen. In de markt (over)heerst populisme, aangewakkerd door ngo’s, en niet in de laatste plaats marketeers van hun eigen afnemers.

Vullings
Jan Vullings Hoofdredacteur
Meer over

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.