Veehandel zaagt aan stoelpoten ketenregisseur Albert Heijn

01-12-2021 | |
Vullings
Jan Vullings Hoofdredacteur
Foto: Albert Heijn
Foto: Albert Heijn

Albert Heijn heeft vrijwel zeker in Vion een nieuwe partner in zijn vleesconcept Beter voor koe, natuur & boer. Nog voor het concept goed op gang is gekomen.

VanDrie-dochter Ameco is onder druk van de veehandel gestopt als ketenslachterij. En mede door het wegvallen van Ameco, vallen ook initiatiefnemer Heijdra Vleesvee en andere vleesveehouders buiten de boot. Het vleesconcept is een uitbreiding van het bestaande samenwerkingsprogramma in melk van Royal A-ware met Albert Heijn.

De veehandel voelt zich in dit ketenconcept duidelijk buiten spel gezet, en maakt amok

Afgemolken koeien van de melkveehouders worden voor een groot deel eerst afgemest voordat zij naar de slachterij gaan. De grootgrutter wil het vleesconcept met vlees van Nederlandse melkkoeien in 2022 uitrollen naar alle winkels. De veehandel voelt zich in dit ketenconcept duidelijk buiten spel gezet, en maakt amok.

Betere margeverdeling

Geen enkele partij spreekt vrijuit in dit ketenconflict. Uiteindelijk draait het om macht, provisie en toekomst. De marktmacht van regisseur Albert Heijn is niet absoluut als niet alle ketenpartijen worden meegenomen, zo blijkt. Tegelijkertijd zit juist in dit soort ketens ruimte voor een betere margeverdeling. Al wordt dit fel tegengesproken door de veehandel, die juist op de sterke eigen onderhandelingspositie en toegevoegde waarde voor de boer wijst.

Consument wil een goed verhaal

Het is jammer dat er nu een smet ligt op zo’n veelbelovend concept met Nederlands rundvlees. Het blijkt weer lastig om iedereen mee te krijgen. Voor de consument is het een achterhoedegevecht. Hij wil een goed verhaal, en heeft geen boodschap aan de strubbelingen achter de schermen. Hopelijk is iedereen zich dat bewust, met de ketenregisseur voorop.

Uitgebreide marktinformatie over zuivel(producten) en melkprijzen vind je op FoodAgribusiness.nl/markt




Beheer