Doorgaan naar artikel

Veerkracht in crisistijd: corona maakt creativiteit los

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Bakker Edwin Klaasen steekt zijn gevulde koeken uit de bakplaat. Toen door corona de inkomsten wegvielen van het bakkersbedrijf - dat brood levert aan de horeca - gooide hij het over een andere boeg. - Foto: Herbert Wiggerman

Bakker Edwin Klaasen steekt zijn gevulde koeken uit de bakplaat. Toen door corona de inkomsten wegvielen van het bakkersbedrijf - dat brood levert aan de horeca - gooide hij het over een andere boeg. - Foto: Herbert Wiggerman

Sinds het uitbreken van de pandemie hebben veel bedrijven uit de foodsector een stevige tik gekregen. Twee food-ondernemers vertellen hoe ze zich door de coronatijd heen slaan.

Volgens een enquête van de brancheorganisatie voor foodbedrijven verdampten soms de omzetten met meer dan twee derde vanwege de coronacrisis. De voedingsmiddelensector is een van de steunpilaren van de economie. Ondanks de tegenslagen bedachten ondernemers creatieve manieren om er nog wat van te maken. Er ontstonden spontane ideeën en nieuwe samenwerkingen.

Bakker Klaasen: geen afzet meer voor brood, dan maar gevulde koeken

Edwin Klaasen is 14 jaar als hij aan de slag gaat als zaterdaghulp bij Echte Bakker Zweers in Brummen. Vanaf dat moment weet hij: ‘ik wil bakker worden’. Hij is nu 47 en founder van Bakkerij Desemenzo in Waalwijk. In drie bakkerijen in het land wordt brood gemaakt, dat via de groothandel wordt geleverd aan de horeca. Maar toen kwam corona.

Terug van skivakantie in Italië werden Klaasen en zijn vriendin ziek, een milde vorm. Het was begin maart en twee weken later – hij mocht weer werken – toen het land in een intelligente lockdown ging en de horecagelegenheden dicht moesten. “Alles stond op z’n kop. Dan ga je een risico-analyse maken en ik kon al mijn broden weggooien.”

Horecaleveranciers van overschot af helpen

Hij kwam terecht bij www.etenover.nl, een initiatief van onder andere Food Inspiration. Het was een succesvol platform, dat horecaleveranciers hielp om van hun overschot af te komen. Klaasen: “Bij afhaalpunten, zoals delicatessenwinkels, konden consumenten de broden afhalen. Dat ze dit faciliteerden voor ons, dat was wel de 100% winst van deze tijd, dan ben je echt partner in business.”

Hij was strijdlustig. “Ik ga niet stil zitten terwijl ik word geschoren.” Hij ruilde z’n Volvo in voor een oud busje. “Het waren bizarre tijden”, blikt hij terug. “Ik was niet meer met groeimarges bezig, maar met het beperken van de kosten.”

Klaasen lanceerde Online Foodmarket

Toen de horeca weer open mocht, nam hij het platform over en lanceerde hij Online Foodmarket, gestoeld op hetzelfde principe. De site wordt gerund door zijn 15-jarige zoon Roel. “Dat wilde hij zelf”, voegt hij toe.

Klaasen is een verbinder, enthousiast, gedreven en met een groot netwerk en veel relaties. “We spelen elkaar de bal toe, dat is zo gaaf, echt onbetaalbaar. We delen elkaars netwerk en we gunnen het elkaar. Ook houden we elkaar scherp om positief te blijven.”

Volhouden, is zijn motto. “Standvastig zijn en bij jezelf blijven – doen waar je goed in bent. Ik verdien geen geld over andermans rug. Juist nu moet je elkaar steunen. We zitten in hetzelfde schuitje en dan merk je hoe goed het is om samen te werken.”

Gevulde koeken bakken in plaats van brood

In de eerste lockdown is Klaasen thuis aan het bakken geslagen, geen brood, maar gevulde koeken. Hij had nog ergens een oud recept liggen. Zijn vriendin Vivian, maakte een logo en website ‘De Gevulde Koek’. De eerste twaalf mislukten, maar nu mag hij – om op te schalen – de uitrolmachine van een bevriend cateraar gebruiken. “Ga jij lekker in de keuken staan, als je de troep maar weer opruimt”, was het commentaar.

Hij scheldt op corona, maar dit geeft hem energie. Hij heeft er al een paar duizend gemaakt en verkocht, met drie pinda’s en krokant van buiten. “Nee, echt omzet haal ik er niet mee. “Ik stuur tikkies.” Het zijn trouwens niet zomaar doosjes met gevulde koeken, want zijn creatieve metgezel is ook kunstenares en schildert er prachtige kaarten bij. “Een relatie bestelde er 200 als kerstgeschenk, allemaal met een tekening erbij.”

Klaasen: “Weet je dat iedereen een herinnering heeft aan een gevulde koek?” Zijn herinnering is dat hij blaren in z’n hand kreeg van het uitsteken van de plakken. “En dat heb ik nu weer.”

Zonder zijn relaties was hij failliet gegaan. “Vlak voordat jullie fotograaf kwam, belde een vriend. Hij was in tranen, omdat hij zijn bedrijf onder zich vandaan voelde glijden. Dat soort gesprekken hakt erin – daar ga je over na denken.”

Het zijn vreemde tijden, maar om positief af te sluiten vertelt hij dat er ook hechte vriendschappen zijn ontstaan. “Geluk is niet in materialisme om te zetten.”

Evenementencateraar De Timp: drive-in snackbar en voedselkisten

Evenementencateraar De Timp in het Achterhoekse Zieuwent bedacht een creatieve manier om het bedrijf tijdens de coronacrisis draaiende te houden. Met TimpDrive, een drive-in snackbar, kon het personeel aan het werk blijven, vertelt Luuk Domhof, één van de drie eigenaren.

De cateraar is gespecialiseerd in fastfood catering. Met 60 man personeel draaien ze 500 evenementen per jaar met een jaaromzet van zo’n € 3 miljoen. Toen corona de kop op stak, viel een groot deel van de inkomsten weg. Domhof: “Ik was er echt even slecht van – maar we gingen al gauw kijken wat wél kon.”

Lees verder onder de foto

Sinds corona draait De TimpDrive, een snackbar-drive-in op het terrein van evenementen cateraar De Timp in Zieuwent. Vlnr: Tijn Spekking van Nathals bier, Luuk Domhof en Dave Holkenborg, beiden van De Timp. - Foto: Hans Prinsen
Sinds corona draait De TimpDrive, een snackbar-drive-in op het terrein van evenementen cateraar De Timp in Zieuwent. Vlnr: Tijn Spekking van Nathals bier, Luuk Domhof en Dave Holkenborg, beiden van De Timp. - Foto: Hans Prinsen

De snackbar drive-in staat vlakbij de koeien van melkveehouder en mede-eigenaar Theo Winters. Op het terrein in Zieuwent, een ‘hobbelig’ grasveld met lampions voor de echte festivalsfeer. Een belevenis. En niemand hoefde de auto uit, dus gegarandeerd 1,5 meter-proof. Het sloeg enorm aan. Domhof: “Ze stonden echt tot achterin het dorp.” Binnen acht weken hadden ze er vier staan.

Wel moest halverwege het jaar een van de mannen eruit, maar dat ging in goed overleg. “Je moet wat. Niemand heeft schuld aan corona.”

Toen de horeca weer open ging, moest de koek weer worden verdeeld. Drie drive-ins gingen dicht, maar de allereerste TimpDrive draait nog op het evenemententerrein.

In de zomer organiseerden ze het Openluchttheater in Lichtenvoorde. Concerten, kindertheater en cabaret – het was opnieuw een schot in de roos. “We verkochten 4.500 kaarten en haalden er enorm veel energie uit.” Tot de tweede coronagolf kwam, toen was dit festijn voorbij. Ze hebben 2.500 gereserveerde kaartjes terugbetaald.

Lees verder onder de Facebook-foto‘s

Voedselkisten met streekproducten

“Het is overleven”, zegt Domhof, “en je bent natuurlijk gewend aan andere bedragen. We zijn door corona teruggevallen naar een paar ton.” Toen Tijn Spekking van Nathals bier hem vertelde dat hij zich niet moest laten kisten, was er weer een ludieke stunt geboren: samen gingen ze voedselboxen verzorgen uit de streek onder de naam Loat ow niet kisten.

Er zijn er al duizenden verkocht. De spelregels zijn simpel: ze pakken een houten kist en en vullen hem met lekkere, verrassende producten van lokale ondernemers uit de regio. Een kaasboer, een slager en ook een akkerbouwer doen mee. Domhof: “Het zijn ondernemers die goed bij ons passen, of zoals wij hier zeggen: rechtaan zijn.”

De kistjes zijn er in alle soorten en maten en hebben een thema met een knipoog. Zo is er ‘Stamppot Spektakel‘-, ‘Kop d’r af‘- en ‘Knap je van op’-kist. Of troost jezelf met een ‘Kilo knaller‘-kistje.

Het mooiste kerstgeschenk is volgens hem het Doosje vol liefde. “Die komt van onze Bo, de dochter van een bakker die gek is op huisgemaakte brownies.”

Lees verder onder de Facebook-foto‘s

Domhof: “Ook kun je een persoonlijke boodschap toevoegen. Of beplak de kist met je bedrijfslogo.” Er is zelfs een ‘Loat Ow Niet Kisten‘-bordspel, een ganzenbord. “Je gaat met een krat bier onderweg naar een feesttent en dan gebeurt er van alles onderweg. Je struikelt, of je krijgt een boete voor illegaal drankmisbruik en dan moet je terug naar de gevangenis.”

De voedselpakketten worden in de Achterhoek thuis bezorgd. En van ieder pakket dat wordt verkocht, gaat er één product naar een Voedselbank in de Achterhoek. Het slaat aan en ook buiten de regio vinden de kisten gretig aftrek. Doe leuke dingen, zorg goed voor elkaar en onthoud altijd: Loat Ow Niet Kisten

Niets is te gek voor de kerels uit de Achterhoek. “Kom maar op, steek elkaar een hart onder riem, doe leuke dingen, zorg goed voor elkaar en onthoud altijd: Loat Ow Niet Kisten”, staat op de site.

Domhof: “Als je een goed plan hebt, moet je er niet mee wachten, of zoals we het hier zeggen: tegenan kiek’n duurt ’t langst. D’r An!”

Lees op Boerderij.nl hoe de jonge boerenzoon Edwin van der Beek omgaat met de coronacrisis door te gaan vloggen als Meester Ed.

Snel delen

Image
Tineke Hoekstra

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin