Doorgaan naar artikel

Vegan Chocomel?

Royal FrieslandCampina overweegt om klassieke zuivelmerken als Campina en Chocomel uit te breiden met vegan varianten. - Foto: Canva premium

Royal FrieslandCampina overweegt om klassieke zuivelmerken als Campina en Chocomel uit te breiden met vegan varianten. - Foto: Canva

FrieslandCampina gaat melkveehouders zo nodig ‘meenemen’ in de omschakeling naar plantaardige productie.

Dat zegt CEO Hein Schumacher. Hij kijkt met belangstelling naar concullega Valio in Finland, dat melkveehouders al betrekt bij de productie van het alternatieve product havermelk. Hoe dat er op die bedrijven precies uitziet, blijft nog onduidelijk. Maar het klinkt revolutionair.

De boodschap van de topman is duidelijk: de opkomst van puur plantaardige voeding is een blijvertje. Je kunt maar beter proberen erop mee te liften, dan de trend te ontkennen of je er tegen te verzetten. Hij wil de boot niet missen en overweegt zelfs om klassieke zuivelmerken als Campina en Chocomel uit te breiden met vegan varianten. Sterke merken zijn de basis voor een goede melkprijs, memoreert hij. Maar het heeft ook een risico in zich: kunnen die merken dat hebben? Haken traditionele klanten niet af?

Geen aanwijzingen dat de zuivelconsumptie gaat afnemen

Het verwaarden van de melk van de leden is en blijft het doel van de coöperatie, waarvoor dit jaar 150 jaar geleden de basis werd gelegd, bezweert Schumacher. Het is ook zijn antwoord op kritiek vanuit de achterban dat hij te veel achter de mooie duurzaamheidsverhalen van ngo’s en overheid aan zou lopen. Maar de opmerking over het eventueel begeleiden van leden naar andere productie, duidt erop dat in de toekomst toch ook andere afslagen mogelijk zijn. Ook dan geldt de vraag: gaat het ene ten koste van het andere? Als het goed is niet. Wereldwijd zijn er geen aanwijzingen dat de zuivelconsumptie gaat afnemen, het lijkt geen verdringingsmarkt. Het is daarom niet zo gek om andere paden te verkennen. Al zal het zonder twijfel spanning oproepen met de kritische achterban.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin