Verdere prijsstijging in winkel onhoudbaar

01-06 | |
Vullings
Jan Vullings Hoofdredacteur
Foto: Canva
Foto: Canva

De kassabon vertelt het al lang: boodschappen zijn duurder.

Het is niet direct dat er één product uitschiet. Het is de optelsom van kleinere prijsstijgingen op zo’n beetje alles. De supermarkten kijken naar elkaar. Uit angst om prijsbewuste klanten te verliezen aan de concurrent, draaiden ze voorzichtig aan de knoppen.

Supermarkten kunnen niet achterblijven

Die tijd lijkt voorbij. De voedingsmiddelenfabrikanten schroeven de prijzen nu flink op, en daarmee kunnen de supermarkten niet achterblijven. Volgens de consumentenindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verhoogde de industrie in april de prijzen met 21,6%. Die stijging komt al terug op enkele producten in de schappen. In mei is dit gemiddeld over de hele winkelvloer zo’n 10%. Nederland is niet uniek overigens. Buurland Duitsland noteert 11% voor voeding.

De inhoud is geen kilo meer, maar 920 gram

Prijsstijging is één aspect. Soms ligt het product even niet meer in het schap, zoals kaasblokken bij Plus, Coop en Hoogvliet. Soms is ook de voordeelverpakking even iets minder ‘voordeliger’, ofwel er zit minder product in de verpakking. De inhoud is geen kilo meer, maar 920 gram. Het is een beproefd concept in deze wereld. Grote prijsstijgingen zijn ook te verwachten bij vlees. De slachterijen schroefden hun prijzen al fors op. Uit de CBS-cijfers is zelfs een prijsverschil te becijferen van ruim 40% ten opzichte van een jaar geleden. Dit krijgt gegarandeerd een uitwerking in de winkelprijs.

In het debat over prijzen gaat het telkens over marge. Hierin komt ook de evenredige verdeling tussen de schakels in de keten ter sprake. Hopelijk blijft deze nu niet beperkt tot industrie en supermarkt, maar komen daar ook de andere partijen in voor.

Meer over


Beheer