Doorgaan naar artikel

Verkoop vlees- en zuivelvervangers met 50% gestegen

Geüpdatet op:
Nieuws
Eiwittransitie
Foto: Canva

Foto: Canva

De verkoopwaarde van plantaardige vlees- en zuivelvervangers in Nederland groeide afgelopen twee jaar met 50%. Het verkoopvolume nam met 35% toe.

Discountsupermarkten Aldi en Lidl zagen zelf een fors grotere groei van 83% in waarde en 58% in volume. De discount supermarkten hadden een aandeel van 10% in het totale verkoopvolume. Dat blijkt uit een rapport van het Smart Protein Project waarin retaildata van onderzoeksbureau Nielsen zijn gebruikt. De verkoopwaarde van de plantaardige producten steeg in september/oktober vorig jaar naar € 291 miljoen. Een jaar eerder was de waarde nog € 225 miljoen: een stijging van 30% in het laatste jaar dus.

Plantaardige burgers domineren

Het grootste deel van de plantaardige markt bestaat uit plantaardige vleesvervangers, met een waarde van € 174 miljoen. Plantaardige melk en plantaardige yoghurt volgen daarop met respectievelijk € 62 miljoen en € 43 miljoen. Plantaardige kaas is een nog redelijk kleine markt van € 4,8 miljoen, maar zag wel de sterkste groei van 400% in twee jaar. De verkoop van vleesvervangers wordt vooral gedomineerd door plantaardige burgers (waarde € 42 miljoen), gevolgd door roerbak-producten (€ 33 miljoen) en plantaardige balletjes (€ 21 miljoen).

Sojadrink met een smaakje

Bij de basis plantaardige zuiveldranken is amandeldrink het populairst, op de voet gevolgd door sojadrink. Havermelk volgt daarna en maakte in de afgelopen twee jaar de sterkste groei door van 69%. Bij de plantaardige zuiveldranken met een smaakje is soja daarentegen het populairst. Wat hierin meespeelt is dat in de discount supermarkten (Aldi en Lidl) alleen sojadrink met een smaakje te verkrijgen is. Ook bij de plantaardige yoghurt is sojayoghurt het meest verkocht.

Binnen de plantaardige kaascategorie worden kaasplakken het meest verkocht, gevolgd door geraspte kaas. De verkoop van kaasplakken groeide in twee jaar met 100% in verkoopwaarde en de geraspte kaas met 133%.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin