Verkoop vleesvervangers stagneert of daalt

19-09 | |
Van de verschillende segmenten binnen de vleesvervangers, zit er alleen nog groei in de losse stukjes en de burgers. Foto: Canva
Van de verschillende segmenten binnen de vleesvervangers, zit er alleen nog groei in de losse stukjes en de burgers. Foto: Canva

De verkoop van vleesvervangers in verschillende landen laat een stagnatie van de groei of zelfs een daling zien.

In Nederland daalde de omzet bij supermarkten met 5,7% dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureaus. Volgens cijfers van NielsenIQ, waarover Distrifood bericht, daalde het verkochte volume vleesvervangers met 6,4% in de eerste 24 weken van 2022. Door hogere prijzen daalde de omzet iets minder hard met 5,7%. In het lopende jaar komt de totale omzet uit op € 219 miljoen.

Volgens NielsenIQ is de daling voor een deel te verklaren door de effecten van post-corona. Ook de vleesverkoop daalde met 4%. Binnen de categorie vlees en vleesvervangers hebben vleesvervangers nu een omzetaandeel van 8% en een volumeaandeel van 6%.

Promotiedruk vleesvervangers

In het schap is veel concurrentie, merken proberen hun producten aan de man te brengen onder andere door aanbiedingen. Hoewel de promotiedruk toenam dit jaar, wordt die promotie niet meer omgezet in waarde. Van de verschillende segmenten binnen de vleesvervangers, zit er alleen nog groei in de losse stukjes en de burgers, respectievelijk 2,3% en 1,9%. Bij filets, worstjes en nuggets zijn dalingen van ruim 25%, 23% en 14% te zien.

Uit nieuwe cijfers van Kantar waarover The Financial Times bericht, blijkt dat Nederland niet het enige land is waar de verkopen moeilijk gaan. In het Verenigd Koninkrijk was de groei in de eerste 36 weken 2,5%, terwijl die vorig jaar nog 14% en in 2020 40% was.

Ook daling vleesvervangers in de VS

In de Verenigde Staten werd de daling vorig jaar al ingezet, blijkt uit cijfers van Spins. Toen was de daling 0,5% en in de eerste 32 weken van 2022 0,4%, na een stijging van 46% in 2020.

Eén van de factoren die een rol speelt in de daling is inflatie. Dat stelden ook fabrikanten, zoals Maple Leaf en Beyond Meat, onlangs. Prijs is voor veel consumenten nog een bepalende factor in de aankoop van vleesvervangers. Volgens NielsenIQ zijn vleesvervangers in Nederland gemiddeld nog altijd duurder dan vlees. Dat is ook het geval in de Verenigde Staten.

Lees ook: Inflatiespook raakt producenten plantaardige voeding hard

Kloosterman


Beheer