Doorgaan naar artikel

Verkopen verse biologische producten Duitsland bijna 6% minder

Nieuws
Food
Opvallend is dat uit de verkoopcijfers blijkt dat de verkopen van biologisch in Duitse discountsupermarkten nog wel stijgt. - Foto: ANP premium

Opvallend is dat uit de verkoopcijfers blijkt dat de verkopen van biologisch in Duitse discountsupermarkten nog wel stijgt. - Foto: ANP

De verkoop in Duitsland van biologische verse producten, zoals vlees, eieren, groente en zuivelproducten, lag in de eerste negen maanden van 2022 5,6% lager.

De omzet daalde ook, iets minder sterk, met 4,4%. De verwachting is dat de omzet in geheel 2022 5% lager uitkomt. In 2020 en 2021 zorgde corona voor een sterke stijging van de verkoop van biologische producten in alle productcategorieën. Doordat consumenten in 2022 meer op de prijs letten vanwege de hoge inflatie, remt de verdere organische groei af. Dat stelt de Duitse boerenorganisatie Deutscher Bauernverband in een rapport.

Opvallend is dat uit de verkoopcijfers blijkt dat de bioverkopen in discountsupermarkten nog wel stijgt. De omzet groeide met 14%, bij een ruim 4% grotere hoeveelheid. Vooral speciaalzaken en online verkopen hadden het moeilijker met ruim 20% lagere omzetten.

Kleiner verschil producentenprijs bio en gangbaar

De boerenorganisatie stelt dat de producentenprijzen voor biologische voedsel in 2022 beduidend minder gestegen zijn dan regulier voedsel. “De prijsverschillen tussen conventionele en biologische goederen zijn op bijna alle gebieden kleiner geworden. De economische prikkel voor gangbare boeren om over te stappen op biologische landbouw is daarmee op dit moment afgenomen”, aldus Deutscher Bauernverband.

Duitsland is na de Verenigde Staten de tweede grootste biologische markt met een omzet van bijna € 16 miljard. Daarvan komt het grootste deel, ruim 60%, voor rekening van de gangbare retail. Het biologische aandeel in de consumentenaankopen van voedsel bedroeg in 2021 bijna 7%. Plantaardige dranken, vleesvervangers en eieren hadden de hoogste biologische verkoopaandelen in de hele voedselmarkt.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin