Doorgaan naar artikel

Versproducten in huismerkstrategie

Topman Markus Mosa van de Duitse retailer Edeka waarschuwt fabrikanten van A-merken voor te grote prijsverhogingen.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Topman Markus Mosa van de Duitse retailer Edeka waarschuwt fabrikanten van A-merken voor te grote prijsverhogingen.

Zijn supermarkten zullen deze te dure A-merken vervangen door eigen merken. Een trend overigens die toch al gaande is, zo signaleerde marktonderzoekbureau GfK onlangs ook in Nederland. Consumenten kiezen steeds vaker voor huismerkproducten.

De Consumentenbond noteerde het afgelopen jaar ook een stijging in de prijs van vers groente en fruit: 12%, waarvan 6% in de laatste vier maanden. Komkommer is met 34% de sterkste stijger; courgettes (+32%) en peren (+29%) volgen.

Beschuldigende vinger naar supermarkt

Het grote debat in de keten gaat over de vraag wie nu profiteert van deze prijsstijgingen in het schap. De beschuldigende vinger, vooral van de boeren en tuinders, gaat veelal naar de supermarktketens. Onterecht, vindt directeur Marc Jansen van koepelorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). In de keten worden veel kosten gemaakt, onder andere voor transport en verpakkingen. En in de winkelprijs zit ook een verkoopstrategie.

Aansluiten bij trend

De supermarkten willen best meer betalen voor producten, zegt hij. Maar dan moet dit geld wel bij de primaire producent terechtkomen. Dat is een terecht punt. Ook slim, want de beste garantie voor dit traject is een vaste keten. Een soort van huismerkproduct dus. Dat sluit weer aan bij de trend.

Snel delen

Image
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin