Doorgaan naar artikel

Voeding geeft inflatie miniem zetje omhoog

Geüpdatet op:
Handel
Nieuws
Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves premium

Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves

De consumentenprijs voor voedingsmiddelen laat de inflatie in Nederland nu ook toenemen.

In augustus was er een heel klein effect meetbaar waarin de geldontwaarding werd bevorderd door stijgende voedingsmiddelenprijzen, zo valt op te maken uit een overzicht van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Zuinig met prijsverhogingen

Een sterkere inflatie als gevolg van hogere voedingsmiddelenprijzen ligt in de lijn van de verwachtingen. Zeker omdat veel grondstoffen op de wereldmarkt hoge prijsniveaus laten optekenen. Vooralsnog blijft het effect in Nederland heel miniem. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de contracten die supermarkten voor langere termijn hebben afgesloten. Daarnaast dwingt de prijsbewuste consument en de sterke concurrentie in de retail de voedingsmiddelenverkopers heel zuinig te zijn met prijsverhogingen.

Geen rem meer op inflatie

In augustus betaalde de consument gemiddeld 0,2% meer voor voedingsmiddelen dan een jaar geleden. Dat is dus nauwelijks een verschil, maar in de afgelopen maanden lagen de prijzen 1 tot ruim 2% onder het niveau van vorig jaar. Voeding bleek dus maandenlang te zorgen voor een rem op de inflatie en dat effect is nu verdwenen. Mede daardoor neemt de inflatie in Nederland nu toe tot 2,4%.

Aardappelen, vlees en fruit

Het CBS stelt dat binnen het voedingsmiddelenpakket met name de prijsontwikkeling bij aardappelen, vlees en fruit de inflatie laat toenemen. Aardappelen zijn in augustus ineens 5,2% duurder geworden dan in 2020. In juni lag de prijs nog ruim 14% onder die van vorig jaar en in juli nam dat verschil al af tot -5,7%. Bij vlees ligt het gemiddelde prijsniveau nog 0,3% onder het niveau van vorig jaar, maar in de afgelopen maanden was vlees nog 1,5 tot 2% goedkoper. Voor fruit betaalt de consument nog 1,2% minder dan in 2020, dat verschil was maandenlang 3 tot 4%.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin