Doorgaan naar artikel

Voedingsbedrijven scoren hoog in SBI-duurzaamheidsindex

In de top 10 van meest duurzame bedrijven en merken zitten vijf voedingsbedrijven.

Nieuws
Food
Consumenten vinden De Vegetarische Slager het meest duurzame bedrijf van Nederland. - Foto: ANP premium

Consumenten vinden De Vegetarische Slager het meest duurzame bedrijf van Nederland. - Foto: ANP

Voedingsbedrijven scoren hoog in de Sustainable Brand Index 2022, die donderdag is gepubliceerd. In de top 10 van meest duurzame bedrijven en merken zitten vijf voedingsbedrijven.

Uit de index blijkt dat consumenten De Vegetarische Slager het meest duurzame bedrijf van Nederland vinden. Daarna volgen chocoladeproducent Tony’s Chocolonely en energieleverancier Greenchoice. Ook de voedingsbedrijven/merken Zonnatura (plaats 4), Valess (7) en Alpro (8) staan in de top 10. Consumenten vinden Albert Heijn (10) de meest duurzame supermarkt van Nederland.

Tony’s Chocolonely ingehaald door De Vegetarische Slager

De Sustainable Brand Index (SBI) wordt sinds 2011 ieder jaar gepubliceerd door het Zweedse marktbureau SB Insight. De SBI wordt gemeten in Scandinavië, Denemarken, Nederland en de drie Baltische landen. In 2017 is dat voor het eerst in Nederland gedaan. Tony’s Chocolonely stond van 2018 tot en met 2021 ieder jaar op nummer 1, maar is dit jaar dus ingehaald door De Vegetarische Slager. In 2017, de eerste Nederlandse ranking, stond Greenchoice bovenaan.

Aviko snelste groeier

In de ranglijst van dit jaar is Aviko de snelste groeier van alle bedrijven/merken. De aardappelverwerker staat dit jaar op plaats 57. Dat is 48 plaatsen hoger dan vorig jaar. De sterkste daler onder de voedingsbedrijven is Nestlé Chocolade. Die staat dit jaar op plaats 130. Dat is 44 plaatsen omlaag ten opzichte van de SBI van 2021. De index omvat dit jaar 202 bedrijven en merken die in Nederland zijn gevestigd of te koop zijn. In de voedingssector scoort Burger King met plek 195 het laagste.

De Sustainable Brand Index bepaalt de duurzaamheid zoals consumenten van 16 tot 75 jaar die ervaren. Ieder merk of bedrijf moet minstens 1.000 consumentenbeoordelingen hebben. In Nederland hebben 11.000 consumenten aan het onderzoek meegedaan, 202 merken en bedrijven in 17 sectoren van de economie. De definitie van duurzaamheid is gebaseerd op de sustainable development goals van de Verenigde Naties.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin