Voedingsbedrijven verhogen verkoopprijzen met 5%

05-10 | |
Foto: Boerderij
De producenten van aardappelproducten zien hun verkoopprijzen nog steeds dalen. - Foto: Boerderij

De voedingsmiddelenproducenten in de Europese Unie hebben hun verkoopprijzen in augustus met 4,8% verhoogd ten opzichte van een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van het Europees statistische bureau Eurostat.

Het prijsverschil in de voedingsmiddelenbranche is al jaren niet zo groot geweest als in de laatste drie maanden. In juni bedroeg het verschil al 4,3% en sindsdien is het gat met vorig jaar alleen nog maar groter geworden. Sinds 2015 zijn de prijzen gemiddeld zo’n 0,9% per jaar gestegen. In het voorjaar en de zomer 2017 werden maandelijks prijsverschillen gemeten van 3,4 tot 3,7%. Daar staat tegenover dat de verkoopprijzen in de eerste drie kwartalen van 2015 daalden met rond de 2%.

Meeste verhoging in Nederland

De Nederlandse voedingsmiddelenbedrijven voeren de sterkste prijsverhogingen door met gemiddeld een prijsverschil van 12% ten opzichte van een jaar geleden, zo blijk tuit nog voorlopige cijfers van Eurostat. Daarna volgen Hongarije en België met prijzen die bijna 8% hoger zijn dan in augustus 2020. In Duitsland en Frankrijk komen de prijsverhogingen gemiddeld op zo’n 3 tot 3,5%.

Vleesbedrijven

De verkoopprijzen van de vleesbedrijven lagen in augustus 3,6% hoger dan een jaar geleden. Nederland is daarbij koploper met prijzen die bijna een derde hoger liggen dan vorig jaar, zo blijkt uit een overzicht van Eurostat. Daarbij moet wel gezegd worden dat de prijzen in augustus 2020 bijna 8% lager lagen dan het jaar daarvoor. Begin dit jaar lagen de prijzen zelfs 11% onder die van vorig jaar.

Aardappelproducten

De producenten van aardappelproducten zien daarentegen hun verkoopprijzen nog steeds dalen. In de droge jaren 2018 en 2019 zagen deze bedrijven kans steeds hogere prijzen te realiseren, maar sinds januari 2020 kunnen ze niet meer tippen aan die prijzen. Langzaam maar zeker lijkt de situatie voor deze bedrijven wel te verbeteren, want in augustus lagen de prijzen nog maar 0,6% onder het niveau van een jaar geleden. In enkele landen waar de prijzen in 2018 en 2019 minder sterk stegen, zoals in Frankrijk en Spanje, weten de bedrijven hun prijzen al wel iets te verhogen ten opzichte van 2020.

Duitse en Nederlandse zuivelfabrikanten

De zuivelfabrikanten realiseerden volgens Eurostat 2,6% hogere prijzen in augustus. De Nederlands de bedrijven doen het wat dat betreft bovengemiddeld met verkoopprijzen die sinds april ruim 5% boven het niveau van vorig jaar liggen. De Duitse bedrijven slagen daar minder in. In april was het verschil in Duitsland nog maar 0,7%. In de maanden juni tot en met augustus wisten de Duitse bedrijven hun verkoopprijzen met zo’n 4% te verhogen ten opzichte van 2020.

Zetmeel en zetmeelproducten

De verkoopprijzen van zetmeel en zetmeelproducten zijn in juli en augustus in Duitsland met 17,2% tot 18,4% gestegen in vergelijking met vorig jaar. In Polen daarentegen liggen deze prijzen 13% tot 15,5% lager dan in 2020. Van de Nederlandse bedrijven heeft Eurostat voor deze producten geen gegevens.

Ramaker
John Ramaker Redacteur



Beheer