Doorgaan naar artikel

Voedingsconcerns verhogen verkoopprijzen met 11,6%

Voedingsmiddelenfabrikanten hebben hun verkoopprijzen in het eerste kwartaal met 11,6% verhoogd

Foto: Koos Groenewold premium

Foto: Koos Groenewold

Voedingsmiddelenfabrikanten hebben hun verkoopprijzen in het eerste kwartaal met 11,6% verhoogd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Europees statistische bureau Eurostat.

In Nederland, België en Duitsland hebben de bedrijven hun prijzen bovengemiddeld verhoogd. Van deze 3 landen is België de koploper met een prijsverhoging in de voedingsmiddelenafzet van 16,1%. Nederland volgt kort daarachter met een stijging van 15,7%, zo blijkt uit nog voorlopige cijfers. De voedingsbedrijven in Duitsland verhoogden hun prijzen met 13%.

Griekenland

Voedingsmiddelenbedrijven in Griekenland en Ierland hebben het minst aan de prijsknoppen gedraaid. Daar blijven prijsstijgingen steken op minder dan de helft van het gemiddelde in de EU. Griekenland staat onderaan met een prijsverhoging van 5,1% ten opzichte van een jaar geleden.

Hogere consumentenprijzen

De hogere verkoopprijzen van de voedingsmiddelenfabrikanten leiden – vertraagd weliswaar – ook tot hogere consumentenprijzen. In maart steeg het consumentenprijsniveau voor voedingsmiddelen in de EU met 6,9%. In Oost-Europese landen gaan de winkelprijzen het sterkst omhoog met prijsverhogingen van meer dan 17% in Bulgarije en Litouwen.

Aan de andere kant houden de Franse winkeliers behoorlijk de rem op prijsverhogingen met een plus van 3,4%. In Nederland en Duitsland stegen de voedingsmiddelenprijzen voor de consument volgens de berekeningen van Eurostat in maart met 6,2%.

Spijsoliën en -vetten

Producenten van spijsoliën en -vetten hebben na een prijsverhoging van ruim 17% in de eerste drie maanden van 2021 een nog veel grotere prijsverhoging doorgevoerd. In vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar hebben deze bedrijven hun verkoopprijzen nog eens ruim 35% verhoogd. In Frankrijk zijn de prijzen zelfs met bijna 62% verhoogd ten opzichte van begin vorig jaar. In dat opzicht van de prijsverhoging van 31% in Nederland nog mee.

Aardappelen, vlees en zuivel

In de verwerking van aardappelen, vlees en zuivel behoort Nederland wel tot de koplopers wat prijsverhogingen betreft. De Nederlandse aardappelverwerkers verhoogden hun verkoopprijzen volgens Eurostat met 11,5% terwijl het gemiddelde prijsniveau in de EU met 7,9% steeg. De Nederlandse vleesconcerns schroefden hun prijzen met 17,5% omhoog, tegen een gemiddelde plus van 9,7% in de EU. In Duitsland werden de verkoopprijzen voor vlees door de industrie met 14,1% verhoogd.

Zuivel

De zuivelprijzen werden in Nederland met 13,5% iets sterker verhoogd dan het EU-gemiddelde van 11,5%. De Duitse zuivelindustrie had minder moeite om de prijzen op te schroeven; daar werd een plus gerealiseerd van 20,2%.

Meel uit graan

De verkoopprijzen van meel uit graan stegen in Italië het sterkst (+32,2%). Nederland bleef daar met 12,9% duidelijk achter op het gemiddelde van 20,6% in de EU. Bij zetmeel en zetmeelproducten zijn de prijzen in de EU met 35,6% verhoogd. In de productie van veevoer zijn de verkoopprijzen gemiddeld met 22,7% gestegen.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin