Doorgaan naar artikel

Voedingsindustrie realiseert sterke omzetgroei

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: Canva premium

Foto: Canva

De gemiddelde dagomzet in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie bleef ook in juli hoog.

Dat geldt zowel voor de omzet op de binnenlandse markt als in het buitenland, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Verschillen in omzettoename van meer dan 10% zoals in mei en juni zien we niet meer in juli. Maar dat komt omdat de voedingsmiddelenindustrie vorig jaar in de periode van april tot en met juni een stevige omzetdaling moest incasseren in verband met de coronamaatregelen.

Gemiddelde dagomzet met 7,7% gegroeid

In juli 2020 wist de industrie de gemiddelde dagomzet op de binnenlandse markt al weer met 2,6% te verhogen. In het buitenland viel er nog wel een min te noteren, maar dat was met -0,7% een relatief kleine daling. Daarmee rekeninghoudend presteert de voedingsmiddelenindustrie in juli van dit jaar ook opmerkelijk goed met een groei van de gemiddelde dagomzet met 7,7%. In het buitenland lag de groei net als in juni net iets boven de 8%. Op de binnenlandse markt was de omzet gecorrigeerd naar werkdag- en seizoeneffecten 7,1% hoger dan in 2020.

Na een stroeve start met een omzetdaling van 3,1% in het eerste kwartaal van dit jaar zijn de verkopen door de grote plussen in het tweede kwartaal (+8,3%) weer helemaal in het gewenste spoor gekomen. De maand juli doet dus met een groei van 7,7% maar weinig onder voor de resultaten in de drie maanden ervoor.

In 2020 liet de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie over het hele jaar een lichte daling in de omzet noteren. Dat wordt dit jaar wel weggepoetst. In de eerste zeven maanden van dit jaar rolt een plus uit de bus van 3,3%. Met name de binnenlandse markt heeft daar een bijdrage aangeleverd met een stijging van zo’n 4,4%. Dat is des te opmerkelijk omdat de binnenlandse markt de afgelopen vijf jaar stagneerde wat de omzetgroei betreft.

Hoge grondstofprijzen

En als je nog wat langer terug kijkt, blijft de omzetgroei op de binnenlandse markt steken op zo’n 1,5%. En dat is dan ook nog eens het gevolg van een heel bijzondere periode in de voedingsmiddelenproductie. Want de jaren met hoge grondstofprijzen (2011, 2012 en 2013) zijn geheel verantwoordelijk voor die groei geweest. Na die jaren is de omzet binnen de grenzen niet meer groter geworden.

In het buitenland weet de voedingsmiddelenindustrie de laatste jaren nog wel omzetgroei te realiseren. In het droge jaar 2018 en het coronajaar 2020 was er sprake van een lichte krimp (-1%), maar in het algemeen neemt de omzet buiten de grens jaarlijks met 2 tot ruim 3,5% toe. De eerste zeven maanden van dit jaar passen wat dat betreft prima in dit plaatje met een groei van zo’n 2,4%.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin