Voedingstak DSM groeit gestaag

02-11-2021 | |
Een gebouw van chemieconcern DSM in Delft. De voedingstak van DSM groeit. - Foto: ANP
Een gebouw van chemieconcern DSM in Delft. De voedingstak van DSM groeit. - Foto: ANP

De voedingstak van voedings- en fijnchemiebedrijf DSM blijft gestaag groeien.

In de eerste negen maanden van 2021 kwam de omzet van de voedingstak uit op € 5,2 miljard, dat is een plus van 8% ten opzichte van de eerste negen maanden in 2020. Het operationele resultaat van de voedingstak groeide eveneens met 8% en kwam uit op bijna € 1,1 miljard. De groei zit vooral in grotere volumes, prijzen bleven achter en daalden gemiddeld met 1%. De omzet en het resultaat werden wel gedrukt door wisselkoerseffecten, met name door verlies van de euro ten opzichte van de dollar.

Omzet 13% hoger

DSM spreekt zelf van een goede prestatie voor de voedingstak in 2021 tot nu toe. Volgens CEO-duo Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze heeft een goede vraag van de eindgebruikers van de producten ervoor gezorgd dat ‘het positieve momentum’ blijft voortduren. Ze wijzen daarbij op de problemen die nog steeds bestaan in de wereldwijde distributieketen.

De totale omzet kwam uit op € 6,8 miljard (plus 13%) met een operationeel resultaat (Ebitda) van bijna € 1,4 miljard (+20%) in de eerste negen maanden.

Materialen in de etalage

De materialentak van het bedrijf herstelt flink van de coronadip. De omzet steeg met 32% over het jaar tot en met september, het operationeel resultaat nam toe met 79%. Deze tak, die vooral levert aan de auto-industrie, staat in de etalage. DSM kondigde in september aan dat het zich volledig wil gaan toeleggen op de voedingsactiviteiten.

Derde kwartaal beter

De cijfers in het derde kwartaal gaven een extra duw aan de resultaten over het jaar tot nu toe. De omzet van voeding, inclusief het onderdeel persoonlijke verzorging, steeg met 14%, vooral door zeer sterke groei van de volumes voor diervoeders en persoonlijke verzorging. Humane voeding en specialiteiten noteerden eveneens een goede organische groei, bovenop de groei in 2020. De omzet groeide duidelijk harder dan de resultaten: in de eerste negen maanden groeide diervoeding met 7%, dat was vorig jaar ook al 8%. Humane voeding blijft met 4% organische groei iets achter. De resultaten van baby- en kindervoeding kwalificeert DSM als ‘zacht’.

Voor het hele jaar gaat DSM wat betreft voeding uit van een groei van het resultaat die ‘aan de bovenkant ligt van de ambities voor de middellange termijn. Dat betekent voor voeding een toename van de gecorrigeerde Ebitda van net onder de 10%. Voor het gehele bedrijf is dat rond 15%.

Esselink
Wim Esselink Voormalig redacteur


Beheer