Doorgaan naar artikel

Voedingswinkels in EU verkopen ruim 3% meer product

Het verkoopvolume van voedings- en genotmiddelenwinkels in de EU is vorig jaar met 3,1% gestegen.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: ANP

Foto: ANP

Het verkoopvolume van voedings- en genotmiddelenwinkels in de 27 lidstaten van de Europese Unie is vorig jaar met 3,1% gestegen.

In combinatie met hogere prijzen steeg de omzet van deze winkels met 5,3%, blijkt uit cijfers van het Europese statistische bureau Eurostat.

Ierland en Noorwegen

Met name in Ierland en Noorwegen werd in 2020 een grotere hoeveelheid van voeding en genotmiddelen verkocht. Daar stegen de verkoopvolumes met meer dan 10%. In Turkije steeg het afzetvolume net iets minder dan 10%.

Nederland scoort bovengemiddeld

In de eurolanden steeg de verkoophoeveelheid vorig jaar net iets sterker dan in de EU-landen met hun eigen munteenheid. Nederland scoort bovengemiddeld met een volumegroei van 4,6% volgens de rekenmethode van kalender gecorrigeerde gegevens. De Duitse winkels doen het nog net iets beter met een groei van 5%. De Belgen staan daar weer boven met een plus van 5,8%. Dalende verkopen zijn gemeten in Bulgarije, Kroatië en Polen.

In Turkije zijn bovendien de prijzen fors verhoogd vorig jaar. Daardoor is de totale omzet van de voedings- en genotmiddelenwinkels in dat land naar correctie op kalendereffecten gestegen met bijna 24%, aldus Eurostat. Noorwegen volgt als nummer 2 op deze lijst met een plus van bijna 15%.

Hogere prijzen

Hogere prijzen hebben er in Nederland voor gezorgd dat de winkels hun omzet zagen toenemen met 6,9%. In Duitsland zijn de prijzen nog iets meer verhoogd en dat resulteert in een omzetstijging van 7,9%. De omzetgroei in België komt op 7,3% en heeft de prijzen dus duidelijk minder verhoogd dan in Nederland en Duitsland.

Oost-Europa

Over een langere periode gerekend zijn het vooral de Oost-Europese landen waar de omzetten van de voedings- en genotmiddelenwinkels is gestegen. In landen als Polen, Litouwen, Hongarije, Servië en Roemenië is de omzet in de afgelopen vijf jaar met zo’n 25 tot 65% gestegen. De grote uitschieter is echter Turkije, waar de omzet sinds 2015 door extreme prijsverhogingen meer dan verdubbeld is.

Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen

Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen zagen vorig jaar geen kans hun afzetvolume te verhogen. In Nederland boekten deze winkels nog een volumegroei van 2,6%, maar in Duitsland werd bijvoorbeeld nauwelijks meer verkocht dan in 2019, terwijl in België de verkoop qua volume zelfs daalde. Iets hogere prijzen zorgden er wel voor een omzetstijging van 2,7% gemiddeld gerekend over de hele EU-27. In Nederland komt deze omzetgroei op 5,8%.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin