Voedselkeuzelogo met kleurcode meest effectief

Foto: Canva
Foto: Canva

Britse onderzoekers constateren dat verplichte voedingskeuze-etiketten op verpakkingen van voedingsmiddelen bijdragen aan gezondere keuzes door consumenten.

Daar was tot voor kort geen helderheid over. Het onderzoek van Action on Salt and Sugar, een adviescomité voorkomend uit het Wolfson Institute of Population Health van Queen Mary University of London, wijst erop dat interpretatieve etikettering zoals Nutri-Score, het Britse Traffic-light Labeling System en Nutrient Warning-labels consumenten naar gezondere aankopen leiden. Onder gezond vallen voedsel en dranken met minder energie-, zout-, vet- of verzadigd vetgehalte.

Kleurcode scoort het beste

Uit de analyse van de onderzoekers blijkt dat de voedselkeuzelogo’s met kleurcode het best scoren. Waarschuwingslabels daarentegen plaatsen de negatieve aspecten van producten op de voorgrond, wat de aankoop van minder gezonde producten ontmoedigt.

Interpretatieve etikettering op de voorkant van de verpakking wordt beschouwd als een kosteneffectieve strategie om een ​​gezonder dieet te bevorderen. Hiermee wordt obesitas en voedingsgerelateerde ziekten zoals beroertes, hartaanvallen en verschillende vormen van kanker voorkomen.

Action on Salt and Sugar beveelt de regering aan om het huidige vrijwillige stoplichtetiketteringssysteem van het Verenigd Koninkrijk verplicht te stellen voor alle producten.

Vos
Petra Vos Redacteur



Beheer