Voedselproducenten zouden maar één goed voornemen moeten hebben

04-01 | |
Jansen
Léon Jansen Strategisch adviseur bij Schuttelaar & Partners
De consument kan makkelijk zien of een product goedkoop is. Echter, zien of het gezond is, dat is een uitdaging. Een logo zoals Nutri-Score kan daarbij helpen. - Foto: ANP
De consument kan makkelijk zien of een product goedkoop is. Echter, zien of het gezond is, dat is een uitdaging. Een logo zoals Nutri-Score kan daarbij helpen. - Foto: ANP

Het nieuwe jaar is begonnen en veel consumenten hebben weer goede voornemens gemaakt. Die zie je terugkomen in het trendonderzoek van Mintel. Dat publiceerde vorige week tien trends voor het nieuwe jaar.

Op nummer één staat dat consumenten gezond en betaalbaar voedsel willen. De consument kan makkelijk zien of een product goedkoop is. Echter, zien of het gezond is, dat is een uitdaging. Een logo kan daarbij helpen. Alleen, de beoogde Nutri-Score zou eerst in lijn moeten worden gebracht met de Schijf van Vijf. Anders is chaos troef. Claims over het immuunsysteem en het functioneren van het hart en de spijsvertering lijken het ook goed te doen. En als extra hulp zijn goede bereidingstips wenselijk, leert de enquête.

Inzet productontwikkelaars nodig

Daarnaast wijzen veel trends op een benodigde inzet van de productontwikkelaars. Genieten zonder schuldgevoel, extra vezels, laag-cafeïnehoudende dranken en de waarde van water zijn allemaal trends waarmee productontwikkelaars aan de gang kunnen. En als die dan toch aan de gang gaan, laat ze het akkoord productverbetering erbij pakken, zodat in iedere voedselcategorie meteen wordt gewerkt aan de reductie van zout, toegevoegd suiker en verzadigd vet.

Ik denk namelijk dat de voedselproducenten (en dat is inclusief de retail) maar één goed voornemen voor 2023 zouden moeten hebben. En dat is een integrale aanpak om de gezondheid van het totaalaanbod van producten te verbeteren. Zowel de samenstelling van producten, het aanbod in de supermarkt en de reclame/promotie van producten moeten meer integraal worden afgestemd op gezondheid en de Schijf van Vijf.

En ieder kwartaal een wall of fame en een wall of shame die laten zien wie er nu goed bezig is en wie niet.

Stimulering van groenten en fruit, water/thee/koffie en gezonde tussendoortjes moet de hoofdmoot worden van de reclame en aanbiedingen. Geen aanbiedingen en promotie van alcoholische of suikerrijke dranken, snacks en snoepgoed meer. En als stok achter de deur ieder kwartaal een wall of fame en een wall of shame die laten zien wie er nu goed bezig is op het gebied van productsamenstelling en -promotie, en wie niet.

Mijn goede voornemen is om hier nog af en toe op terug te komen. Zodat het niet, net als de meeste goede voornemens, in maart alweer is vergeten.



Beheer