Voertuignummer VIN zorgt voor vragen bij registratie RDW

16-03 | Laatste update op 28-04 | |
Trekker met spuitmachine. Bij brancheorganisatie Fedecom is bekend dat RDW bij getrokken materieel regelmatig onvolkomenheden constateert bij de registratie van het VIN. - Foto: Jan Willem van Vliet
Trekker met spuitmachine. Bij brancheorganisatie Fedecom is bekend dat RDW bij getrokken materieel regelmatig onvolkomenheden constateert bij de registratie van het VIN. - Foto: Jan Willem van Vliet

Bij de verplichte registratie van landbouwvoertuigen bij de RDW zijn regelmatig problemen met het voertuigidentificatienummer (VIN). Met name bij getrokken voertuigen roepen de opgegeven nummers vragen op bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

RDW controleert het opgegeven VIN met informatie die de dienst heeft over de standaardopbouw van het VIN van het betreffende merk. “Voldoet het opgegeven VIN qua opbouw niet aan het VIN in de database, dan vragen wij extra informatie op bij de aanvrager”, aldus een woordvoerder van RDW.

Het VIN hoort altijd ingeslagen te zijn in het chassis, maar dat is zeker bij getrokken voertuigen niet altijd het geval. RDW accepteert bij registratie het VIN ook als het op een typeplaatje staat. De dienst adviseert om dan alsnog het nummer te laten inslaan in het chassis, omdat dit wettelijk verplicht is. “Zo voorkom je problemen bij controles op de weg en bij de APK”, aldus RDW.

VIN op chassis inslaan kost € 90

RDW en de machinebouwer zijn de enige partijen die een VIN-nummer mogen inslaan. Om het VIN in te slaan moet een afspraak worden gemaakt bij een keuringsstation van RDW. De kosten hiervan zijn € 44,50 voor een identiteitsonderzoek plus € 44,50 voor het inslaan van een nummer.

Meerdere machinebouwers erkennen dat in het verleden niet altijd VIN-nummers zijn ingeslagen in het chassis. Zo geeft machinebouwer DeWulf aan pas sinds eind 2010 consequent een VIN in te slaan, daarvoor kregen de machines wel een VIN, maar werd dit alleen op het typeplaatje geregistreerd. Ook andere machinebouwers gaven voertuigen wel een uniek nummer, maar graveerden dat niet in.

Bij brancheorganisatie Fedecom is bekend dat RDW met name bij getrokken materieel regelmatig onvolkomenheden constateert bij de registratie van het VIN. Fedecom adviseert fabrikanten en leveranciers daarom om voorbereid te zijn op vragen van voertuigeigenaren.

De registratie van voertuigen is tijdens de de conversieperiode administratief. Dat betekent dat er geen technische beoordeling plaatsvindt, waarbij wordt gekeken of het VIN ingegraveerd staat. “Voor registratie is een VIN voorwaardelijk”, benadrukt Theo Vulink van Fedecom. Handhaving op het ingraveren van het VIN gebeurt door de politie.

80.000 VIN-aanvragen binnen bij RDW

Bij de RDW zijn tot nu toe 80.000 aanvragen binnen voor de registratie van landbouwvoertuigen. Het aantal aanvragen per week neemt de laatste weken wat af. De meeste aanvragen kunnen geautomatiseerd worden afgehandeld, waardoor voertuigeigenaren binnen de gestelde termijn van 20 dagen een kentekenbewijs krijgen. Voor sommige voertuigen is extra informatie nodig, waardoor de langer duurt, aldus RDW.

Eigenaren kunnen tot 1 januari 2022 hun voertuig digitaal registreren bij de RDW. De registratie kost € 18 en moet direct via iDEAL betaald worden. Een rekening krijgt de aanvrager niet. “Het bedrag staat op de bevestiging van de aanvraag. Dit kan gelden als betaalbewijs”, zegt een woordvoerder van RDW.

Vermaas
Mariska Vermaas Redacteur



Beheer