Doorgaan naar artikel

Volumegroei in supermarkten ongekend groot

Geüpdatet op:
Handel
Nieuws
Een consument in een supermarkt. De volumegroei in de supermarkten is dit jaar groot. - Foto: ANP

Een consument in een supermarkt. De volumegroei in de supermarkten is dit jaar groot. - Foto: ANP

De volumegroei in de supermarkten is dit jaar ongekend groot. “Het is gigantisch. Dit hebben we nog nooit zo gezien”, constateert deskundige Marjolijn Jaarsma van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In december, januari en februari bedroeg de omzetgroei door een groter verkocht volume in de supermarkten zo’n 8,5%. Alleen tijdens hamstermaand maart 2020 was de volumegroei na correctie van koopdagen nog groter met ruim 10%. Daarmee is de groei ongekend groot, want normaal gesproken wordt een volumegroei van 1 tot 2% al als goed aangemerkt. Over heel 2019 bleef de toename in volume nog beperkt tot 0,5%. In 2020 steeg de groei naar 4,4%.

Groei vooral door volume

De totale omzet van de supermarkten is in december en de eerste twee maanden van dit jaar met 9,4 tot 10,4% toegenomen, waarbij de sterkte omzetgroei in december werd gemeten. De volumegroei was juist in februari net iets sterker. Dit geeft aan dat de supermarkten begin dit jaar iets minder aan de prijsknoppen hebben gedraaid dan vorig jaar. De groei komt nu echt hoofdzakelijk uit een groter verkocht volume. “Het ligt niet aan de prijs, het is hoofdzakelijk een volumekwestie”, constateert de deskundige van het CBS.

Profijt van sluiting niet-essentiële winkels

Het CBS heeft niet onderzocht waar de ongekende volumegroei van de supermarkten precies vandaan komt. Wel bestaat het vermoeden dat een belangrijk deel is terug te voeren op de sluiting van niet-essentiële winkels als Action, Blokker en Hema. De supermarkten hebben daarvan volop kunnen profiteren.

Speciaalzaken hebben dit voordeel niet. Daar liggen de groeipercentages dan ook veel lager. In februari kwam de volumegroei in deze winkels op 2,3%. Dit is wel hoger dan in december en januari. Inclusief verhoging van de prijzen kwam de omzetgroei in deze winkels in februari op 3,8%.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin