Doorgaan naar artikel

Volumes in supermarkten in 2022 4% gedaald

De volumes in supermarkten in 2022 krimpen vooral door de heropening van de horeca na corona en door de inflatie.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
De volumes in supermarkten in 2022 zullen blijven dalen, maar door de hoge prijzen zal er wel een geringe omzetgroei zijn. - Foto: ANP premium

De volumes in supermarkten in 2022 zullen blijven dalen, maar door de hoge prijzen zal er wel een geringe omzetgroei zijn. - Foto: ANP

De volumes in supermarkten in 2022 krimpen vooral door de heropening van de horeca na corona en door de inflatie.

De volumes in de supermarkt zijn het afgelopen jaar met 4% gedaald. Dat blijkt uit het Vooruitzichten Sectoren rapport van ING Research.

De volumes krimpen, volgens de bank, door de heropening van de horeca en de inflatie. De dalende koopkracht heeft grote gevolgen voor de detailhandel, waar de supermarkten onder vallen. Door de hoge inflatie is er wel een positieve omzetgroei van bijna 4%. De vooruitzichten voor 2023 waren lange tijd slecht, maar ING verwacht dat door de forse koopkrachtreparaties het minder ongunstig uit gaat pakken.

Volumes in supermarkten in 2022 blijven dalen

De volumes in supermarkten in 2022 zullen wel blijven dalen (1%), maar door de hoge prijzen zal er wel een geringe omzetgroei zijn. Cijfers van het CBS laten zien dat supermarkten in september bijna 9% meer omzet draaiden dan een jaar geleden en dat de volumes 2,4% lager waren.

Horecavolume blijft groeien

In 2022 groeide het volume in de horeca met naar schatting 30%. In 2021 was de groei 12%. De volumes zijn nog niet op het niveau van voor corona, in 2020 daalde het volume met 34%. Voor 2023 verwachten de analisten een volumegroei van ongeveer 5%. Dit is voor een gedeelte nog herstel van de coronapandemie.

In het rapport schrijven de analisten: “Met een historisch laag consumentenvertrouwen, hoge inkoop- en energiekosten en stijgende lonen blijven het uitdagende tijden voor de sector. Veel huishoudens zullen bij de aanhoudend hoge prijzen vroeg of laat gaan bezuinigen op minder essentiële consumptie, zoals etentjes en uitstapjes buiten de deur.” De koopkrachtreparaties zullen ook de vraaguitval in de horeca enigszins dempen.

Verdere stijging voedselprijzen

Marktanalisten van ING verwachten in 2023 een verdere stijging van de voedselprijzen. Dit komt doordat meer en meer oude contracten in de voedselketen aflopen en de hoge energieprijzen de kosten omhoog stuwen. Afzetprijzen zijn momenteel al ruim 25% hoger dan begin 2020 en de meerderheid van de voedingsproducenten is van plan om verkoopprijzen verder te verhogen, aldus ING. Daarnaast blijven de prijzen van grondstoffen hoog.

Al met al betekent dit stijgende omzet maar aanhoudende druk op de marges in de keten, doordat consumenten meer en meer goedkopere producten aanschaffen.

Coauteur Kirsten Graumans

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin