Doorgaan naar artikel

Voorbereidingen no-deal brexit in hoogste versnelling

Het brexit-overleg heeft vorige week opnieuw niets opgeleverd en premier Boris Johnson wil nog altijd eind deze maand beslissen of het nut heeft er mee door te gaan. Foto: ANP

Het brexit-overleg heeft vorige week opnieuw niets opgeleverd en premier Boris Johnson wil nog altijd eind deze maand beslissen of het nut heeft er mee door te gaan. Foto: ANP

Aan beide kanten van Het Kanaal begint steeds meer door te dringen dat een harde brexit zonder handelsdeal met de Europese Unie haast onvermijdelijk is.

‘Get ready for brexit’. Dat is de slogan van de Britse regering voor een nieuwe campagne om het bedrijfsleven aan te zetten zich voor te bereiden op brexit. Een harde brexit, wel te verstaan, zonder nieuwe handelsovereenkomst met de EU en dus mét veel administratieve verplichtingen en belemmeringen aan de grens.

“Vanaf januari dienen alle bedrijven die handelen met de EU zich voor te bereiden op douane-verklaringen die zich sinds 1993, toen de interne markt werd gecreëerd, niet meer hebben voorgedaan”, aldus een interne notitie uit Londen. De regering heeft de voorbereidingen in een veel hogere versnelling gezet. Het brexit-overleg heeft vorige week opnieuw niets opgeleverd en premier Boris Johnson wil nog altijd eind deze maand beslissen of het nut heeft er mee door te gaan.

Miljoenen uitgetrokken

De betrokken minister Michael Gove heeft zondag aangekondigd dat bijna € 800 miljoen wordt uitgetrokken voor automatisering én de vereiste fysieke controles aan de grenzen. “Met of zonder een deal met de EU zorgt dit geld ervoor dat de noodzakelijke infrastructuur, techniek en personeel aanwezig zijn, zodat onze handelaren en de grens-industrie de veranderingen aan kunnen.” Het geld is deels voor het optuigen van IT-systemen om de formulierenberg in ieder geval digitaal af te kunnen wikkelen, maar of die op tijd klaar zijn én betrouwbaar draaien is de vraag.

‘Clearance centres’

Daarnaast worden, net vijf maanden voor de deadline van 31 december, opeens nog grote ‘clearance centres’ ontwikkeld bij de belangrijkste havens in Dover, Portsmouth en Holyhead aan de Ierse Zee. Dit weekend lekte uit dat de overheid een terrein van 11 hectare in Ashford, op een dertigtal kilometer van Dover, buiten alle procedures om heeft aangekocht om er straks honderden vrachtwagens te kunnen verwerken. Tussen de regels door worden vrachtwagenchauffeurs gewaarschuwd dat ze ook door de persoonlijke douane moeten, als ze bijvoorbeeld zelf sigaretten of drank mee brengen. Om al te grote vertragingen te voorkomen, heeft Londen inmiddels ook besloten dat de controles niet direct allemaal op 1 januari ingaan, maar gefaseerd tot 1 juli.

Europese kant

Aan Europese kant wordt de drang nu ook duidelijk gevoeld. Bondskanselier Angela Merkel heeft vorige week weliswaar verklaard ‘dat we er werkelijk alles aan doen om op tijd een akkoord met de Britten te bereiken’, maar feitelijk gelooft ze daar zelf niet meer in. “Mijn boodschap is echter toch dat bedrijven zich nu zo snel mogelijk moeten voorbereiden op een no-deal brexit.”

Tegelijk heeft Charles Michel, de voorzitter van de Europese Raad een ‘noodfonds’ van € 5 miljard voorgesteld om de ergste schade op te vangen. De EU gaat er daarbij van uit dat landen die het meeste handelen met de Britten, zoals Ierland, België en ook Nederland, de meeste schade zullen ondervinden. Niet voor niets past Michel’s plan in het enorme steunpakket dat de EU wil optuigen vanwege de coronacrisis, een plan waar de kleine lidstaten onder aanvoering van Nederland kritisch over zijn.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin