Doorgaan naar artikel

Waardering verdienen met het merk NL

Vlees met een Beter Leven-keurmerk. - Foto: ANP

Vlees met een Beter Leven-keurmerk. - Foto: ANP

Acht jaar geleden was ik bij een bijeenkomst van MeatYourOwn, een zwaar gesubsidieerd project met als doel het versterken van de relatie tussen consumenten en de producenten van vlees.

Ik herinner me een felle discussie met een varkenshoudster die flink geïnvesteerd had om te voldoen aan het Beter Leven-keurmerk, toen nog kenmerk geheten. Rondom de volgeplakte flipover met kleurige post-its, pleitte ik voor ‘Nederland’ als gezamenlijk keurmerk. Zij was het daar absoluut niet mee eens, want haar buurman had niet net als zij € 1 miljoen bij de bank geleend voor omschakeling en daarom was haar vlees beter.

Ze ontving slechts voor een deel van haar varkens een meerprijs, terwijl ze wel haar hele bedrijf had moeten aanpassen

Ik vroeg haar of ze met Beter Leven meedeed omdat zij zelf ook vond dat een varken 1 vierkante meter leefruimte verdient in plaats van 0,7 vierkante meter of omdat het haar een ster oplevert. Ze gaf toe dat het laatste haar drijfveer was, maar dat ze slechts voor een deel van haar varkens een meerprijs ontving, terwijl ze wel haar hele bedrijf had moeten aanpassen. Dit gebeurt nu bij zuivel.

Positieve aandacht én euro’s verdienen met merk NL

Noem me naïef, maar nog steeds denk ik dat, naast smaak en kwaliteit het merk NL een legitieme manier is om waardering te verdienen, zowel in de vorm van positieve aandacht als in euro’s, voor alle extra kosten die de opgelegde regels van het boeren in Nederland met zich meebrengen. We voldoen, ook gangbaar, aan de allerhoogste standaard ter wereld, maar maken dit niet te gelde.

Merk Nederland als USP

Anno 2020 zijn er gelukkig wel steeds meer supermarkten die het merk Nederland als Unique Selling Point (USP) gebruiken, vooral voor groente en fruit. Dit zie ik steeds vaker Rood-Wit-Blauw gelabeld worden. Vlees helaas nog niet. Hoe dat komt, laat zich raden.

Op onbewerkt vlees is vermelding van land van geboorte, mesten, slacht en verwerking verplicht. Ik zie echter zelden iemand in de supermarkt bewust het pakje omdraaien op zoek naar deze info.

Lees ook: AH legt meer focus op Nederlands vers

Aangezien de verwachting is dat online boodschappen doen de norm wordt, vroeg ik mij af of supermarkten de herkomst daar wel nadrukkelijk vermelden en NL als USP gebruiken.

In mijn volgende blog deel ik mijn bevindingen graag met jullie. Tot die tijd ben ik benieuwd naar jullie mening over Nederland als merk voor voedsel. Laat het me weten in een reactie via Facebook.

Snel delen

Image
Anita Heijdra

Vleesveehouder

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin