Wakker Dier stuurt de supermarkten

We onderschatten de macht van actiegroepen als Wakker Dier en Oxfam Novib.

Ze zijn sparringpartner van de verschillende supermarkten. Die luisteren en doen er hun voordeel mee. Zoals Lidl, begonnen als goedkope ‘dozenschuiver’ in Duitsland en in 1997 als prijsstunter overgestoken naar Nederland. Een beperkt assortiment, uitgestald in dozen voor een bodemprijs.

Groene plannen leggen geen windeieren

Dat was toen. Nu is Lidl op weg een van de meest duurzame supermarkten te worden. Ze hebben ‘groene plannen’ en dat legt hun geen windeieren. Rond het jaar 2000 had Lidl een marktaandeel van 1,5 procent en nu ligt dat tegen de 11 procent lezen we in de Volkskrant. De laatste tien jaar zijn geen nieuwe winkels meer geopend, maar de omzetgroei is autonoom. Dat betekent dat ze op dezelfde vierkante meters simpelweg meer omzetten.

Lidl heeft ‘groene plannen’ en dat legt hun geen windeieren

Consumententest

Daar helpen de contacten met Wakker Dier en Oxfam bij. Retaildeskundige Marcel van Aalst onderstreept dat. Hij wijst er ook op dat Lidl vaak als beste uit de consumententest komt. Dat gaat van groente en fruit naar hazelnootpasta en bier van eigen merk. Ook het succes met de Kipster-vleesproducten is opmerkelijk. Daarbij zijn er directe contacten met de pluimveehouders en er wordt afzet gegarandeerd. Voor een verantwoorde prijs.

Verdienmodel

Daar ligt dus een verdienmodel onder. Dat ontbreekt bij de roeptoeters, die schreeuwen dat alles duurzamer, diervriendelijker en naar een betere bodemdiversiteit moet. Maar die niet zeggen hoe de boer dan nog een goed belegde boterham kan verdienen.

Dat doet Lidl dus beter. Niet voor niets hangt in de (Duitse) kantines van de filialen: ‘Wie beter wil worden, moet zelf goed zijn’. Dat volgen ze al jaren op, zegt Van Aalst. Het is de succesformule onder hun groei en de resultaten.

Want ze doen het niet uit idealisme. Volgens hen willen de consumenten het. Daarom luisteren ze naar actiegroepen als Wakker Dier en Oxfam. Daar moet je rekening mee houden. Lidl doet dat en met succes.

Balanceren tussen producent en consument

Volgens Lidl zelf balanceren ze tussen de producent en de consument. Ze willen dat de boer een eerlijke prijs krijgt, maar ook de consumenten moeten zich niet blauw betalen. Ze hebben respect voor de actiegroepen als Wakker Dier. Duurzaamheidsmanager Van Weerd vindt het knap hoe Wakker Dier zijn positie in de supermarktwereld heeft afgedwongen: “Je wilt echt niet door hen aan de schandpaal worden genageld.”

Volgens Lidl zelf balanceren ze tussen de producent en de consument

Lidl heeft een eigen beleid, maar volgt wel de bewegingen van Wakker Dier. Zo leveren ze nu al het duurzaamst ei (dat is wit), terwijl ze volgend jaar met alle kipvleeswaren overschakelen op het Beter Leven keurmerk.

Leren van Lidl

Lidl doet dat natuurlijk voor de winst. Daar kunnen wij wat van leren. Wat actiegroepen zeggen moeten we serieus nemen. Dat kan voor ons ook winst betekenen.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.