Doorgaan naar artikel

Wakker Dier: supers stunten meer met rundvlees

Rundvleesaanbiedingen in de eerste drie kwartalen met 14% gestegen volgens Wakker Dier.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Het aantal rundvleesaanbiedingen is in de eerste drie kwartalen van 2021 met 14% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2020.

Het grootste deel van de aanbiedingen betreft rundvlees zonder keurmerk. Het aantal rundvleesaanbiedingen is bij supermarkt Vomar het hoogst met 431 stuks. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Andere supermarkten die Wakker Dier aanmerkt als ‘rundstunter’ zijn na Vomar de supermarktketens Deen, COOP en Plus.

In strijd met het Klimaatakkoord

De ketens Plus en Coop zijn tegelijkertijd de ketens met het hoogste percentage rundvleesaanbiedingen met keurmerk. Bij Plus is dat meer dan de helft (52%) en bij Coop heeft ruim 36% van de aanbiedingen voor rundvlees een dierenwelzijnskeurmerk. Bij Coop en Vomar steeg het aantal aanbiedingen met rundvlees het hardst met respectievelijk 82 en 76%. Volgens Wakker Dier is de toename van rundvleespromoties in strijd met het Klimaatakkoord dat supermarkten twee jaar geleden ondertekenden.

Aanbiedingen vooral zonder keurmerk

Marktleider Albert Heijn had de afgelopen negen maanden 329 rundvleesaanbiedingen volgens Wakker Dier, bij AH was de stijging wel het kleinst met een plus van 7%. Bij Jumbo gaat het om 104 aanbiedingen, plus 43%.

Het grootste deel van de rundvleesaanbiedingen betreft vlees zonder keurmerk voor dierenwelzijn (zoals het Beter Leven keurmerk). Dat aandeel is het laagste bij Aldi, Albert Heijn en Hoogvliet.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin