WAP: wisselend beeld bij fastfoodketens omtrent kippenwelzijn

19-07 | |
Doorvoeren van standaarden als het gebruik van trager groeiende kippenrassen en het bieden van meer bewegingsruimte, zijn voorbeelden van verbeteringen wat betreft dierenwelzijn. Foto: ANP
Doorvoeren van standaarden als het gebruik van trager groeiende kippenrassen en het bieden van meer bewegingsruimte, zijn voorbeelden van verbeteringen wat betreft dierenwelzijn. Foto: ANP

De grote fastfoodketens in Nederland scoren heel verschillend als het gaat om hun inspanningen op het gebied van kippenwelzijn.

In een jaarlijkse lijst van dierbeschermingsorganisatie World Animal Protection (WAP) eindigt kipketen KFC opnieuw op de hoogste plaats. Rivaal Burger King blijft juist achter. De bedrijven in Nederland scoren in vergelijking met andere landen relatief hoog. Nederland staat op de derde plek van de veertien landen die WAP in het rapport meeneemt.

Trager groeiende kippenrassen

Dat KFC goed scoort komt doordat het bedrijf zich heeft gecommitteerd aan verschillende welzijnsverbeteringen voor de kippen die worden gebruikt, zo stelt WAP. Dan gaat het om het doorvoeren van standaarden als het gebruik van trager groeiende kippenrassen en het bieden van meer bewegingsruimte. Ook Domino’s Pizza en New York Pizza boeken enige vooruitgang, zegt de organisatie. De pizzaketens hebben het zogeheten Better Chicken Commitment inmiddels ondertekend, maar de implementatie daarvan – en dus de daadwerkelijke resultaten – moeten nog worden gerapporteerd.

Anders dan veel andere bedrijven weigert Burger King om van de plofkip af te stappen

Burger King krijgt van de organisatie de score ‘zeer slecht’. Daarmee staat de burgerketen onder bijvoorbeeld McDonald’s op de lijst. “Anders dan veel andere bedrijven weigert Burger King om van de plofkip af te stappen”, zegt Julia Bakker, campagnemanager Farming bij World Animal Protection Nederland. Wel heeft Burger King tegenwoordig een aantal vegetarische en veganistische opties op het menu. Onderaan de Nederlandse ranglijst staan ook Starbucks en Subway.

Er zijn eveneens verschillen tussen de landen waarin de ketens actief zijn. Zo heeft World Animal Protection Burger King in enkele andere landen beduidend hoger op de lijst gezet. Starbucks en Subway scoren in de Verenigde Staten eveneens beter.

De ketens hebben nog niet gereageerd op de bevindingen uit het onderzoek.

Medeauteur: Carolien Kloosterman

ANP Algemeen Nederlands Persbureau



Beheer