Doorgaan naar artikel

Week van de Slager als instrument om jongeren te enthousiasmeren

De Week van de Slager wordt deze week voor de tiende keer gehouden.

Week van de Slager premium

Slagers besteden ook in hun winkels aandacht aan de Week van de Slager. Foto: Jan Willem Schouten

De Week van de Slager wordt deze week voor de tiende keer gehouden. “De krapte op de arbeidsmarkt is groot. Daarom ligt de nadruk dit jaar vooral op online activiteiten”, legt Eva Westerhof namens de Koninklijke Nederlandse Slager (KNS) uit. Het organiseren van het evenement is volgens haar belangrijker dan ooit. “Hiermee laten we zien hoe leuk het vak is en welke mooie carrièrekansen er liggen.”

De slager onderscheidt zich anno 2023 door keuzes te maken in zijn bedrijf, legt Eva Westerhof uit. “Je ziet steeds meer een tweedeling: of je bent een echte specialist op het gebied van vlees, bijzondere rassen en een aanbod van producten dat vergelijkbaar is met het een aanbod in een restaurant. Of je wordt een versbrede slager, met maaltijden, soepen, broodjes en een assortiment op het gebied van kaas, wijn, nootjes of nog breder.” Dat past volgens haar uitstekend bij de consument van nu. “Zeker de jongere generatie zoekt eerder een oplossing voor een bepaald eetmoment dan een ‘kaal’ product.”

De slager is bij uitstek een vakman met oog voor kwaliteit en duurzaamheid

De vraag naar online boodschappen doen is groot, vervolgt ze. “Daar kan de slager een slimme samenwerking in zoeken met bijvoorbeeld andere verswinkels. Door die verschuiving in het aanbod is de slager niet alleen aankooppunt voor de avondmaaltijd, maar voor verschillende eetmomenten.” Een andere kans voor de slager is dat consumenten steeds meer nadenken over hun voeding. “Ze kiezen bewust voor een bezoek aan de slagerij vanwege het ambacht, vlees met een verhaal en informatie over herkomst. De slager is bij uitstek een vakman met oog voor kwaliteit en duurzaamheid. Dat staat aan de basis van zijn product.”

Ondanks dat de discussie over vleesconsumptie en -productie actueel is, ziet de KNS de consumptiecijfers niet veranderen. “Die zijn al jaren gelijk”, vertelt Westerhof, die merkt dat veel slagers het aanbieden van vegetarische producten niet uit de weg gaan. “Voor veel slagers is de overstap naar bijvoorbeeld vegetarische of hybride producten een logisch verlengde van het assortiment.”

Uitdagingen voor de slager zijn groot

Week van de Slager
Eva Westerhof vindt de Week van de Slager dit jaar belangrijker dan ooit. Foto: Daisy Fotografie

De uitdagingen voor de slager zijn groot, weet Westerhof. “De kosten zijn hoog. Een slager heeft te maken met hoge energieprijzen, hoge prijzen voor inkoop, verpakkingen, transport, huurverhoging en gestegen lonen.” Daarnaast speelt de hoge inflatie een rol. “We zien de gevolgen daarvan in het aankoopgedrag. Consumenten houden de hand op de knip of kiezen een goedkoper product, bijvoorbeeld gehakt in plaats van biefstuk, of kiezen voor het supermarktkanaal.”

René Ariens, eigenaar van Slagerij Sanders Zuidpoort uit Wijchen, merkt ook dat consumenten minder geld te besteden hebben. Hij vindt het jammer dat de slagerij vaak met duur wordt geassocieerd. “Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Wij hebben er bewust voor gekozen om onze prijzen iets lager te houden. We vinden het belangrijk dat er een goede omloopsnelheid is. Dan kunnen we volop versheid bieden. Verder blijven we benadrukken dat we eerlijk vlees met een verhaal verkopen.”

Behoefte aan extra medewerkers is groot

De stijgende kosten hebben soms effect op het personeelsbeleid, aldus Westerhof. “Ondernemers moeten daardoor extra goed nadenken over hun uitgaven. Gaat een groot deel van je inkomsten naar je energierekening, of heb je ruimte voor het aannemen van een extra kracht?” De behoefte aan extra medewerkers is groot, benadrukt ze. “Het is lastig om een complete indicatie te geven van het aantal medewerkers dat wordt gezocht. Maar uit een enquête die we recentelijk onder onze leden hebben gehouden, blijkt wel dat veel ondernemers behoefte hebben aan extra handjes. Daarbij gaat het vooral om verkoopadviseurs, maar ook om slagers, productiemedewerkers, culinaire medewerkers en in een aantal gevallen om leidinggevende functies.”

René Ariens neemt ieder jaar met veel plezier mee aan de Week van de Slager. Foto: Jan Willem Schouten
René Ariens neemt ieder jaar met veel plezier mee aan de Week van de Slager. Foto: Jan Willem Schouten

Ariens ervaart eveneens dat het moeilijker is om aan personeel te komen. “Vijf jaar geleden kreeg ik op een advertentie wel twintig tot dertig reacties. Nu zijn dat er vaak maar één of twee. Daardoor zijn we sneller tevreden.” Gelukkig heeft de slager een heel leuk winkelteam. “Onze medewerkers geven aan dat ze het superleuk vinden om hier te werken. Daar ben ik heel blij mee, want een goede sfeer straalt door naar de klanten. Die komen hier niet alleen voor een karbonaadje, maar ook voor de extra beleving.”

Tijdens de Week van de Slager

Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben slagers een druk bestaan, benadrukt Westerhof. “Om hen niet extra te belasten, leggen we dit jaar tijdens de Week van de Slager de nadruk op de online festiviteiten. Via de website festivalvandeslager.nl komen bezoekers op een 3D-festivalterrein terecht en kunnen ze naar verschillende events navigeren. Een leuk onderdeel van de nieuwe content is bijvoorbeeld de online masterclass die slager Erik de Wit en Meneer Wateetons geven over het uitbenen van een half varken.”

Daarnaast besteden slagers ook in hun winkels aandacht aan de Week van de Slager. “Dat kan al op een heel laagdrempelige manier door gebruik te maken van het promotiepakket met vlaggetjes en prikkertjes. Veel ondernemers maken hier gebruik van. Daarnaast zijn er ook slagers die deze week in hun winkel leuke activiteiten organiseren, zoals een prijsvraag voor de naamgeving van een hybride worst bij branche-erkende meesterslager Arno de Best en een workshop rollade maken bij Traiteurslager Aarts.”

De krapte op de arbeidsmarkt maakt het belang van het evenement misschien wel groter dan ooit. “Met dit event brengen we de kunst van de slager onder de aandacht en worden de carrièrekansen getoond. In de branche is ruimte voor leerlingen, zowel in de richting van mbo als hbo, maar ook voor zij-instromers, jongeren op zoek naar een bijbaan en culinaire talenten.”

De Week van de Slager is goed voor de branche

Slagerij Sanders Zuidpoort doet ieder jaar mee aan het evenement. “We pakken elke kans om het vak te promoten aan”, benadrukt Ariens. “De Week van de Slager is goed voor de branche. We hopen dat zoveel mogelijk slagers in Nederland deelnemen, zodat het evenement steeds bekender wordt voor consumenten.” Deelnemen hoeft volgens hem niet heel ingewikkeld te zijn. “Je kan bijvoorbeeld leuke dagaanbiedingen maken.” Zelf pakt de ondernemer wel groots uit. “Naast onze acties hadden we zaterdag een grote rodeostier voor de winkel staan.”

Daarnaast brengt de slager ieder jaar een bezoek aan een basisschool. “We gaan samen met de kinderen hamburgers bakken en we leggen uit wat het slagersvak inhoudt en vertellen dat we eerlijke producten verkopen. De leerlingen reageren daar altijd heel enthousiast op.”

Slagerij hip maken

Zijn grote wens is om de slagerij hip te maken. “In Wijchen is er veel vergrijzing. We vinden het belangrijk om ook mensen tussen de twintig en de veertig jaar aan te spreken. Daarom besteden we bijvoorbeeld extra aandacht aan sociale media. Iedere dag proberen we een leuk bericht te plaatsen en foto’s van onze producten te delen. We merken dat er daardoor in de winkel extra vraag naar deze producten komt. Vroeger moest je in de krant staan om bekend te worden; nu is een foto op Instagram voldoende.”

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin