Week van het Brood legt nadruk op gezondheid

13-01 | |
Jenneke van Elderen van het Nederlands Bakkerij Centrum is de projectcoördinator van de Week van het Brood. - Foto: Herbert Wiggerman
Jenneke van Elderen van het Nederlands Bakkerij Centrum is de projectcoördinator van de Week van het Brood. - Foto: Herbert Wiggerman

De bakkerijsectoren in Nederland en België krijgen EU-subsidie om brood te promoten. De aftrap van de promotiecampagne is een Week van het Brood in beide landen. De broodweek heeft als speerpunt gezondheid.

Na meer dan 10 jaar afwezigheid wordt in Nederland weer een Week van het Brood gehouden, van 17 tot en met 23 januari. De activiteit vindt ook plaats in België. De Week van het Brood is het startsein van een tweejarige promotiecampagne van brood. De Nederlandse en Belgische bakkerijsectoren hebben ruim € 3,5 miljoen subsidie gekregen van de Europese Commissie om het imago van brood te verbeteren in 2022 en 2023. Het promotieplan voor brood was ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Nederland en het Instituut Brood & Gezondheid in België, namens zeven Nederlandse en Belgische partijen die zowel de ambachtelijke als de industriële bakkerijen vertegenwoordigen.

Volkoren als speerpunt Week van het Brood

De Week van het Brood heeft als slogan ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. Daarmee wil de bakkerijsector benadrukken dat volkorenbrood gezond is. Het is niet voor niks dat de Week van het Brood in januari wordt gehouden, zegt projectcoördinator Jenneke van Elderen van het NBC. “De feestdagen zijn achter de rug. Het nieuwe jaar is begonnen en mensen hebben dan vaak goede voornemens, ook wat betreft hun gezondheid. Daarom hebben we als speerpunt gekozen voor volkoren.”

Aan het begin van het nieuwe jaar hebben mensen gezonde voornemens

De organisatie heeft promotiepakketten samengesteld voor bakkerijen en supermarkten. Daarin zitten posters, vloerstickers, consumentenfolders en strips om aan het broodschap te bevestigen. Van Elderen: “Daarnaast hebben we digitale content gemaakt voor bakkers en supermarkten. Die kunnen ze gebruiken op hun websites of delen met hun volgers op sociale media. Alles is gericht op het promoten van brood, met de nadruk op volkorenbrood.”

Verloting ontbijtpakketten

Voor de consumenten is er een actie, waarbij ze iemand anders kunnen opgeven die zogezegd een ‘volkorensteuntje in de rug kan gebruiken’. Uit alle genomineerden volgt een loting van 35 mensen, die een ontbijtpakket ontvangen met volkorenproducten van de bakker. In 2023 is er een herhaling van De Week van het Brood.

De Week van het Brood is de aftrap van een tweejarige promotiecampagne van brood. De campagne heeft als motto: ‘Brood, een goed verhaal’. Van Elderen: “De bakkerijsector gaat een zogenoemde broodboekenplank samenstellen, met boeken die mooie verhalen vertellen over brood. Deze broodboekenplank gaan we onder de aandacht brengen via radio, televisie en sociale media.”

Subsidie onderbouwen

De bakkerijsector moet onderbouwen hoe effectief zij de subsidie uit Brussel de komende twee jaar besteedt. Van Elderen: “Daarom doen we om te beginnen een nulmeting over de broodconsumptie. Na de subsidieperiode van twee jaar doen we een eindmeting om te beoordelen in hoeverre de promotiecampagne effectief is geweest. De nulmeting is na de Week van het Brood, omdat een nulmeting begin januari een vertekend beeld kan geven. Mensen geven dan vaker gewenste antwoorden die verband houden met hun goede voornemens voor het nieuwe jaar. Dat effect is later in het jaar verdwenen en dat maakt de nulmeting betrouwbaarder.”

Lees meer over de brood-, meel- en graansector op deze themapagina

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur



Beheer