Doel is de vegan mozzarella in de loop van 2022 beschikbaar te stellen in bepaalde eetgelegenheden in de VS. - Foto: Canva
In dit artikel
Het Amerikaanse bedrijf New Culture heeft $ 25 miljoen opgehaald bij investeerders.
Het bedrijf maakt zich klaar om zijn diervrije mozzarella volgend jaar voor het eerst op de markt te brengen. New Culture maakt gebruik van genetisch gemodificeerde micro-organismen, die door middel van precisiefermentatie het melkeiwit caseïne kunnen maken. Investeerders zijn onder andere de investeringstakken van de bedrijven Dr. Oetker, ADM en Kraft Heinz.
Micro-orgnismen en fermentatie
De investering in New Culture staat niet op zich. Er is de laatste tijd veel aandacht voor micro-organismen en fermentatie voor het maken van zuiveleiwitten. Onlangs haalde bijvoorbeeld Imagindairy $ 13 miljoen op bij investeerders. Ook Those Vegan Cowboys, het bedrijf van Jaap Korteweg, is bezig met het produceren van diervrije kaas met behulp van fermentatie.
Caseïne essentieel
Het is onduidelijk welke micro-organismen, schimmels, gist of bacteriën, New Culture gebruikt voor de productie van caseïne. Volgens het bedrijf is caseïne essentieel voor de structuur van mozzarella. Naast het eiwit worden plantaardige vetten, suikers, zout, vitamines en mineralen toegevoegd om de kaas te maken. Omdat het bedrijf een techniek heeft gevonden om dit eiwit in grote hoeveelheden te kunnen maken, richt het zich alleen op deze kaassoort.
Doel is om de mozzarella in de loop van 2022 beschikbaar te stellen in bepaalde eetgelegenheden in de VS, met een bredere distributie begin 2023. Het bedrijf moet nog goedkeuring krijgen van de voedselveiligheidsinstantie om het product op de Amerikaanse markt te mogen brengen.