En wat doen mensen als het hen niet goed gaat, en ze geen keuzes hebben? Die worden boos. Ze zoeken een vijand, gaan de straat op. Foto: ANP
Weg met het vijanddenken tussen boeren en tuinders versus supermarkten.
Die verstandige oproep doet Dirk Duijzer aan de vooravond van de Dutch Food Week. De ex-bankdirecteur is voorzitter van de organisatie die deze themaweek opzet. Het is eigenlijk bizar dat zo’n oproep nodig is. Boer en supermarkt zijn immers partners, geen vijanden. Ze vormen de uiteinden van één keten. Ze zitten allemaal in dezelfde business.
Makkelijk inwisselbare leverancier
Toch is de oproep kennelijk nodig. Al te vaak heerst bij primaire producenten het gevoel dat de supermarkt hen niet ziet als partner, maar als makkelijk inwisselbare leverancier die blij mag zijn dat hij of zij mag leveren. Dat is een onevenwichtige situatie die bijna onontkoombaar is in een markt met aan de ene kant duizenden, en aan de andere kant slechts een handvol spelers. Hoe je het ook wendt of keert, er is machtsverschil. Daarbij kunnen agrarische producenten doorgaans niet makkelijk omschakelen naar een alternatief. En wat doen mensen als het hen niet goed gaat, en ze geen keuzes hebben? Die worden boos. Ze zoeken een vijand, gaan de straat op.
Veel frustratie en negatieve emotie
Afgelopen week was het weer raak in België. Boerenorganisatie ABS blokkeerde distributiecentra van supermarkten uit protest tegen ‘uitpersing’. De actieleiders betichtten de retailsector wegens het gestunt met prijzen van ‘slavenhandel’.
Dat zijn grote woorden. Zit er iets in? In ieder geval veel frustratie en negatieve emotie. De eenvoudige oproep ‘weg met het vijanddenken’ zal helaas deze negatieve emotie niet wegnemen. Daarvoor is meer nodig: een duidelijkere wederzijdse afhankelijkheid. Die is er op dit moment niet.