Doorgaan naar artikel

Wie bedenkt die teksten op verpakkingen?

Als producent ben ik heel snel geneigd om me over teksten op verpakkingen te verbazen.

Geüpdatet op:
Column
Food
Foto: Martijn ter Horst

Foto: Martijn ter Horst

Als producent ben ik heel snel geneigd om me over teksten op verpakkingen te verbazen.

Stel je eens voor: je bent een consument. Natuurlijk zijn we dat allemaal, maar ik nodig je uit om eens een paar minuten je ogen te sluiten, al je rollen, oordelen en belangen even los te laten en je uitsluitend te focussen op jezelf in de persoon van consument. Bijvoorbeeld tijdens het ontbijt, waarbij er hoogstwaarschijnlijk een aantal verpakkingen op je keukentafel staat.

Op al deze verpakkingen prijken steeds meer logo’s, keurmerken, nutri- en eco-scores, aangevuld met tekstblokken in verschillende lettertypen, ondersteund met tekeningen.

Als het je lukt om de teksten met je consumenten-pet op te lezen (en niet als producent), ben ik benieuwd wat je leest en hoe de teksten bij je binnenkomen. Ik geef toe, mij lukt dat meestal niet. Als producent ben ik heel snel geneigd om me over teksten op verpakkingen te verbazen, of me er zelfs groen en geel aan te ergeren. Ook vraag ik me vaak af waarom juist deze teksten zijn gekozen in plaats van alternatieve teksten die informatie geven die ik als consument wél zou willen weten.

Consument informeren

Ik geef een voorbeeld. Op een willekeurig pak melk lees ik ‘In andere landen zijn ze ook gek op Nederlandse melk. Ongeveer 20% van onze melk wordt geëxporteerd naar verre landen’. Serieus, het staat er echt! Om wélke verre landen het gaat, staat er niet bij. Ook de vraag of de melkveehouder van deze melk hier beter of slechter van wordt, wordt niet beantwoord. Wat deze tekst voor mij als consument toevoegt aan de melk van deze aanbieder, is mij geheel onduidelijk.

Toch heeft een goedbetaald tekstbureau, waarschijnlijk samen met medewerkers van een melkfabriek en managers van een retailer, deze tekst weldoordacht opgesteld, er veelvuldig over gebrainstormd en het ook nog een periode in de week gelegd bij collega’s. Daarna is deze tekst op de verpakking terechtgekomen, ik neem aan, met als doel om consumenten te informeren. Op deze zelfde plek had ook een andere tekst kunnen prijken. Maar deze tekst heeft het uiteindelijk gewonnen.

Ik ben ervan overtuigd dat wij als producenten dit soort tekstschrijvers zouden kunnen verrassen en inspireren. Wat zou jij consumenten willen overbrengen?

Snel delen

Image
Anita Heijdra

Vleesveehouder

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin