Doorgaan naar artikel

Winst Ausnutria onderuit door ontwikkelingen in China

Ausnutria Dairy Corporation heeft de winst over de eerste helft van dit jaar zien dalen met 63% naar € 31,6 miljoen.

Productie van Kabrita-flesvoeding, een product van Ausnutria. - Foto: Misset premium

Productie van Kabrita-flesvoeding, een product van Ausnutria. - Foto: Misset

Ausnutria Dairy Corporation heeft de winst over de eerste helft van dit jaar zien dalen met 63% naar € 31,6 miljoen.

Dat blijkt uit de gepubliceerde halfjaarcijfers. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde ten opzichte van de eerste helft van 2021 met 57% naar € 50,9 miljoen. De omzet kwam 15% lager uit op € 517,5 miljoen.

Ausnutria noemt verschillende oorzaken voor de mindere cijfers. Zo ondervond de onderneming hinder van de strikte coronamaatregelen in China. Ook de daling van het aantal geboortes in China zette de afzet onder druk. Verder werd de distributiestrategie in China aangepast om in de toekomst beter te kunnen inspelen op marktveranderingen. Hierdoor was er voor een korte termijn sprake van een daling van inkomsten uit eigen merken flesvoeding op basis van koemelk. Ontwikkelingen buiten China zorgden juist voor een positieve ontwikkeling van de omzet.

Optimistische vooruitzichten

Ondanks de tegenvallende resultaten kon Ausnutria blijven investeren in onderzoek, productontwikkeling en productie. Dat gebeurde ook in Nederland. Vorig jaar zomer werd de bouw van de nieuwe ultrafiltratie-fabriek in Heerenveen afgerond. En eind vorig jaar werd de nieuwe blikfabriek in Heerenveen in gebruik genomen. De bouw van de nieuwe droogtoren, eveneens in Heerenveen, loopt op schema. De nieuwe droogtoren is uitgerust met een volledig gasloos productieproces en is volgens Ausnutria daarmee CO2– en stikstofvrij. De energiebesparing in vergelijking met een traditionele droogtoren ligt rond de 40%. De fabriek is naar verwachting in 2023 operationeel.

Ausnutria blijft optimistisch over de vooruitzichten en gaat ervan uit dat de samenwerking met Yili, sinds oktober vorig jaar de grootste aandeelhouder, tot een stijging van de winstgevendheid gaat leiden als gevolg van voordelen in schaal en efficiëntie. CEO Bart van der Meer verwacht voor de tweede helft van het jaar een groei in omzet en nettowinst van meer dan 10% in vergelijking met 2021.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin